Erika

    Hej Jag började första terminen på universitet och har verkligen inte skolmotivation så jag funderar på att hoppa av då jag hellre vill ta paus och fundera på vad jag egentligen vill läsa då jag inte känner mig helt hundra på denna utbildningen. Vilka alternativ har jag? Kan man liksom ta studieuppehåll eller vad kan man göra? Jag har även CSN lån betalar man tillbaka allt nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    Så länge du har studerat (alltså t o m det datumet som du avbryter studierna, men OBS! CSN räknar i hela veckor - så om du hoppar av från fredag, så har du inte rätt till studiemedel från och med måndag samma vecka) har du rätt att behålla studiemedel (både studiebidrag och studielån) men nästa gång du ska ansöka om studiemedel, kommer CSN vilja se godkända poäng från den utbildningen där du senast fick studiemedel för. Om du inte kan uppvisa godkända poäng, kommer du få avslag på din nästa ansökan om studiemedel. Du kan fråga CSN om du skulle betala tillbaka hela det beloppet du fick för de studierna som du nu vill hoppa av - om det skulle innebära att du sedan börjar om på "noll", som om du inte fick studiemedel förut. Jag skulle tro att så blir det, men fråga CSN - det är de som jobbar med frågor om studiemedel.

    Om du har möjlighet att snabbt få jobb eller har en annan "vettig sysselsättning", och är samtidigt helt säker på att de studierna du kom in på är fel för dig - då tycker jag det är rätt beslut att hoppa av. Om du däremot inte har möjlighet att snabbt få jobb eller påbörja någonting annat (exempelvis Starta eget eller gå på praktik, eller relativt snabbt komma in på en annan utbildning), då skulle jag fundera lite till innan jag hoppade av. Att vara utan sysselsättning och utan inkomst går väl an i några få veckor, men sedan då? Om det då inte dyker upp något jobb och du fortfarande inte vet vad du vill studera vidare till, eller om du över huvudet taget vill studera, vad gör du då?
    Sök jobb - vilket jobb som helst! är mitt råd till dig och när du får jobbet kan du i så fall "byta från utbildning till att börja jobba". Om du kan uppnå godkända betyg i de kurser du nu har påbörjat med studiemedel, så är det fördelaktigt på flera sätt: du är då inte skyldig CSN någonting, utan du kan nästa gång utan problem få studiemedel; du kan i din CV uppge att du har ett antal godkända högskolepoäng för de "här kurserna" + du skulle kunna hoppa in i den utbildningen t.ex om ett år, om ledig plats då finns (utan att behöva konkurrera om platsen på nytt) om du skulle komma på att du vill fortsätta läsa på den utbildningen som du nu vill hoppa av från.

    • : Tack för info, jag läser två kurser nu och har läst klart en av dem. Den andra kursen är klar i januari. Kommer jag inte kunna få CSN nästa gång jag söker?
    • : Kursen var 5 poäng
    • Milla : Frågor om studiemedel ska man ställa till CSN, för det är där som beslut kommer att fattas; och detta oavsett vad någon annan säger.