Josefine
    L
    • :

      Jag läste Julias svar nedan och håller med på så sätt att i fall du lider av klinisk depression som inte är situations-betingad, utan beror på ngt annat t.ex kanske på kemisk obalans i hjärnan, då hjälper inte det att testa olika utbildningar, utan du behöver kanske medicin (tillfälligt, under en period, eller permanent - låg dos men konstant. Känner till att en kollega till mig har kronisk depression och äter mediciner hela tiden som hennes läkare förskriver till henne i samråd med psykologen, enligt kollegan kommer hon behöva äta mediciner hela livet ut...). Jag vill därför råda dig, precis som Julia gör i sitt svar, att söka för de symptom som du har: att du inte är glad, trivs inte... hur är det med sömnen? Nu är jag inte heller expert på depressioner men det är allmänt känt att sömnen brukar påverkas: antingen sover man jättemycket men känner sig trött i alla fall eller så sover man dåligt, inte kan sova, alltså... om man är deprimerad.

    • : Jag tror att det har o göra med utbildningen eftersom jag inte har trivts så bra och tänkt på att hoppa av. Och var inte såhär innan alls.. däremot kanske det är lite fel tid att bestämma sig för vad jag vill göra och börja plugga däremot. Men nu är det snart klart så det är nog ingenting att grubbla över längre. men det var skönt att få skriva av sig!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna gilla oss på vår FB sida - https://www.facebook.com/fragasyv.se/

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine!
    Tråkigt att läsa om att du känner dig deprimerad.
    SYV är inte expert på depression och jag tänker så här: depression kan man lida av även om man har valt rätt yrke - det är ett tillstånd som kan inträffa oberoende av yttre omständigheter och hen som lider av det behöver få behandling: samtalsterapi och/eller medicinering - därför vill jag råda dig att söka hjälp hos de som är proffs på detta.

    En SYV kan inte bota depression (hen har ingen utbildning inom det). Det jag kan tipsa om är att du kikar på många olika yrkesbeskrivningar på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna och jag hoppas du får lite inspiration, kanske hittar ngt yrke som du helhjärtat vill satsa på!

    Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det går! FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    Med vänlig hälsning
    Julia SYV