Erikstbh

    Hej! Jag är född 2006. Jag har inte gått gymnasium sen jag slutade nian har gjort andra grejer i 2 år och tänkte börja nu. Finns det möjlighet att direkt börja i 2an med 07or istället för att undvika ålderskillnaden? Vad krävs för att kunna få en dispans hos komvux vuxenutbildning och läsa tidigare istället för det år man fyller 20 år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag vill börja med att svara att det finns också alternativet Folkhögskola. På folkhögskolornas allmänna kurser kan man börja läsa från det att man fyllt 18 år, ej tidigare. Så, folk som läser där är 18 +, alltså från 18 år och äldre. Så, där blir du en av de yngsta. Om studieformen Folkhögskola kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola och det är hög tid att söka nu, innan ansökningstiden går ut (när det är sista dag att göra ansökan till allmänna kurser kan bero på vilken folkhögskola du söker till).
    Annars, så gäller följande: från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år "hör" du "till" komvux; innan dess - till gymnasiet ("ungdomsgymnasiet"). Utbildningsförvaltningen kan i undantagsfall köpa plats på komvux för en person som är yngre men jag tror inte att anledning "undvika åldersskillnad" skulle kunna vara tillräcklig anledning för att du skulle kunna börja på komvux. Men du kan givetvis fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och på komvux. Jag tror du får svar att du bör söka till gymnasiet och att det finns några gymnasieelever i varje klass som är upp till 3 år äldre än majoritet av elever i klassen. Att vara ett par år äldre än majoritet i klassen har sina fördelar; med mer livserfarenhet och personlig mognad har du mer seriös attityd mot studier och kan föregå med goda exempel på 100%-närvaro i skolan och att du verkligen satsar på dina studier för att du är mer vuxen och förstår hur viktig utbildningen är!
    Du förlorar inget på att söka till flera olika folkhögskolor (du söker där till Allmänna kurser) och samtidigt till några gymnasieskolor. Det går alltid att tacka nej till erbjuden utbildningsplats. Det kan vara intressant att se var du kommer in och får besked ANTAGEN och du kan efter det bestämma vad du ska göra.
    Om du söker till gymnasiet, försök ej missa sista dagen i ansökningsperioden (datumet är olika för olika delar av Sverige). Om du missar söka i tid, kan du sedan "bli placerad" där det finns ledig plats, men det kanske blir på en utbildning som du inte är intresserad av. Du kan söka till gymnasiet även till hösten 2005. Det är först från 1 juli 2006 som du, oavsett tidigare utbildningsbakgrund, kan börja på komvux.
    Tänk på de fördelar som gymnasieelever har och komvuxstuderande saknar. Det är mycket som är gratis för gymnasieelever som komvuxstuderande själv får bekosta: mat (skollunch) under skoldagarna, busskort/åkkort och kurslitteratur och andra läromedel (många tror att det är gratis på komvux men så är det tyvärr inte). På komvux kan man inte heller blir garanterad att läsa på heltid; du kommer på komvux behöva göra ansökan till varje kurs separat och invänta besked om du kommer in eller inte. Det är väldigt mycket mer arbete och ansvar som komvuxstuderande måste lägga ner eller uppvisa - vid planering av sina studier och det är även dyrare (du ska själv betala för resor till-från skolan, ej får gratis mat på skolan och även ska behöva betala för läroböcker eller annat som krävs i undervisningen). Komvux har inte heller någon skolsköterska eller kurator på plats; kuratorer kan finnas inom komvux men i mycket begränsad omfattning och svårt därför att få boka tid; på gymnasiet har de flesta eleverna även klasslärare/mentor som de alltid kan vända sig till, men på komvux ska man "klara sig själv". Det finns ännu en stor fördel att läsa på "ungdomsgymnasiet" jämfört med komvux - om man misslyckas med sina kurser på gymnasiet och får F (icke-godkänt), så blir man i alla fall inte straffad ekonomiskt för det, vilket man kan bli på komvux. Vid studier på komvux kommer du behöva uppvisa tillfredsställande studieresultat, alltså godkända betyg och riskera annars ej få fortsatt studiemedel (utbetalningar från CSN) om tillräckliga studieresultat uteblir. Däremot kan gymnasieelever få "hur många F-betyg som helst" (bara de ej skolkar från skolan) så kommer utbetalningarna från CSN fortsätta "droppa in" som vanligt.
    Så, jag tycker definitivt du bör söka till gymnasiet och samtidigt också till några folkhögskolor; se var du kommer in och bestäm sen.
    När ansökan till gymnasiet stänger "för gott" beror på vilken del av Sverige man är folkbokförd i; vi kan ta Stor-Stockholm som exempel; se information på antagningskanslier.skr.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-län - sista dag att göra ansökan blir den 15 maj 2024; du behöver kontakta personal på antagningskansliet för att få inloggningsuppgifter till hemsidan för gymnasieval. Hemsidan för gymnasieval för Stor-Stockholm är gymnasieantagningen.storsthlm.se
    Några exempel på vilka gymnasieskolor som finns i Stockholm:
    Spånga gymnasium
    Sjölins Vasastan
    Norra Real
    LBS Kreativa Sthlm Södra
    Fryshuset gymnasium
    Distra gymnasium
    Cybergymnasiet
    Bromma gymnasium
    Birger Jarls gymnasium
    Bergstrands gymnasium
    Påhlmans gymnasium
    Kulturama
    Du kan gå på några öppna hus på gymnasieskolorna - för information om när och vilka skolor som bjuder till event kan du t.ex kika i Kalender på gymnasieguiden.se/events Om vi återigen tar Stockholm som "exempel", så ser man gymnasievals-event i Sthlm på gymnasieguiden.se/events?sthlm

    Studie- och yrkesvägledare