Rebecca
    Hej!
    Jag har intresserat mig för nutrition/näringslära och funderar på vilken utbildning som kan passa mig. Jag är ute efter en utbildning som nutritionist där man även får kombinera vetenskapen med det sociala, beteendemässiga och livsstilsfrågor som finns närvarande i samhället idag, men där jag letat så har jag inte hittat någonting. Åtminstone inte i Sverige. Jag har redan tittat på Linnéuniversitetet i Kalmar och KI i Stockholm. Vet du om någonting som skulle kunna vara eller likna det jag söker efter?

    Ps. Om du inte kan svara på frågan ovan så lägger jag till en plusfråga: Om du inte kan hitta något och inte jag heller så återstår det bara att ta utbildningen utomlands eller en utbildning i Sverige som jag inte är helt nöjd med. Skulle jag åka utomlands så är det finansieringen som oroar mig även om jag vet att CSN hjälper med lån. . . Är det dumt att bli skuldsatt direkt istället för att ta en gratis utbildning i Sverige? Försöker nämligen förstå den här nackdelen med lånet. . . Ds

    Tack för svar<3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,

    kika gärna på program och även på fristående Kurser - i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=nutrition och ett alternativ kan vara att börja med läsa en eller flera små kurser, kanske t o m på distans - för att "komma in i ämnet" lite mer och kunna bättre bestämma sig senare ang. vilken utbildning och var som du vill satsa på.
    Exempel på en liten distans-kurs finner du på his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/Kurs

    Angående lån från CSN för undervisningsavgifter - OBS! det är förändrade regler som gäller från 1 juli i år. Undervisningsavgifter är vanligare i Utlandet, men kan finnas även i Sverige.

    Om det är "lönt" att låna pengar från CSN, skuldsätta sig? - är en svår fråga att ge ett generellt svar på.
    För det första, så är det inte så att CSN lånar ut pengar automatiskt till alla som ansöker. CSN kollar vad det är för utbildning; man kan få avslag på sin ansökan. Om ansökan blir - av CSN - beviljad så är det en sort "kvalitetsstämpel" på att det är en seriös utbildning /annars beviljar CSN inte ansökan om Studiemedel/. Om du sedan kan få jobb på din utbildning, till vilken du lånar pengar eller inte - kan inte jag svara på. Man chansar... om man vill chansa. Även om man går utbildning i Sverige, är det inte helt gratis. Tänk exempelvis på "förlorad arbetsinkomst": under tiden man studerar och inte jobbar, förlorar man den lönen som man kunde ha under den tiden; som studerande har man också vissa utgifter, ex. för kurslitteratur, resor till-från skolan och tar kanske också lånedel av studiemedel för att kunna betala hyra och köpa mat.