DARINA

    Hej! Varför finns det olika krävande mellan yrekhögskola om man studerar redivisningekonom eller redovisningkynslut? Eftersom det finns olika krävande yrekhögskola kräver som till exempel svenska 3 och matmatik2 och andra yrekhögskola kräver svenska1, marmatik2 och engleska1. Också finns det 400 poäng och 430 poäng vilket är det bättre? Hälsningar Darine

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tack för din fråga om yrken och utbildningar som leder till yrken Redovisningsekonom och Redovisningskonsult. Båda yrken: Redovisningsekonom och Redovisningskonsult är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att inga generella/centrala regler finns ang.vilken utbildning man måste ha utan det blir upp till varje arbetsgivare att bedöma vem de anställer (med vilken utbildning). Detta gör det extremt svårt att ge svar ang.utbildningar (för att utbildningarna gör också egna bedömningar om deras utbildning kommer leda till anställning eller till möjlighet att framgångsrikt driva "eget").
    Vad gäller just Yrkeshögskola, så är det upp till MYH, myndighet för yrkeshögskola, att bedöma om utbildningsanordnare visar på att deras utbildning kommer hålla tillräckligt högt kvalitet och att läge på arbetsmarknaden förväntas kunna ge jobb till alla de som tar yrkeshögskoleexamen från just deras YH-utbildning.
    En YH-utbildning på 430 yh (yrkeshögskolepoäng) är 6 veckor längre, än YH_utbildning på 400 yh. Det kan vara så att det ingår mer LiA (lärande i arbete, en sort praktik) i den längre utbildningen. Det kan annars vara så att man accepterar lägre förkunskaper (t.ex lägre mattekurs som särskild behörighet) inför den längre utbildningen och inkluderar ge den kunskap som kanske "fattas" de studerande inom den YH-utbildningen.
    YH-utbildningar inom just de yrken som du är intresserad av är "mindre standardiserade", kan man säga. Det finns yrken där utbildning ges inom Yrkeshögskola som är mycket mer "standardiserade", t.ex utbildningar till Tandsköterska är alla på 325 yrkeshögskolepoäng.

    Du kan söka till väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och se var du kommer in. Kommer du in på flera, bestämmer du då vilken du väljer att tacka Ja till.

    Studie- och yrkesvägledare
    • DARINA : Tack så mycket