Carl
    Jag läser i ettan på VVS och Fastighetsprogrammet. Jag skulle kunna tänka mig bli VVS-Ingenjör i framtiden och har sett att man behöver läsa till Matte 2 för att komma in på yrkeshögskolan.

    Jag vet att man kan läsa till Matte, Svenska och Engelska för att få högskolebehörighet. Går det bra att bara läsa in Matte 2 eftersom det bara är det som krävs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl;

    om din skola kan erbjuda dig läsa matte 2, så kan du läsa den kursen. Du behöver inte samtidigt läsa svenska 2,3 och/eller engelska 6, om du inte vill. Det är inte ett "paket", utan separata kurser. Skillnaden här är att läsa svenska 2,3 och eng 6 är din Rättighet, skola kan inte neka dig läsa dem, men skola kan neka dig läsa matte 2, men förhoppningsvis kan du läsa matte 2 på din skola. Annars kan du komplettera efter gymnasiet.

    Vänligen
    ANNA