benjamin

    hej jag skulle vilja ha hjälp med vilket yrke jag vill jobba med i framtiden. jag har alltid gillat att spela spel, läsa böcker, serie tidningar och andra saker men jag vet inte vad jag vill bli lite hjälp skulle vara snällt.?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Benjamin!
    Jag vill råda dig börja med att läsa ett blogginlägg Navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man? och titta sedan på många olika yrken - på Framtid.se finner du över 2.ooo yrkespresentationer. Börja t.ex med yrket Bibliotekarie (du skriver om att du gillar att läsa böcker). Och titta sedan även på Dataspelsbranschens yrken (du skriver om att du gillar att spela dataspel).
    Du får också gärna göra några intresse- eller personlighetstester och "låta dator bestämma ditt framtida yrke" :). Det finns många olika tester. Du kan t.ex börja med ett Yrkestest på Framtid.se
    Och ännu ett förslag jag har är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - för ett personligt vägledningssamtal.

    Studie- och yrkesvägledare