Hej,
det är så att jag har
inte fått något svar på de här frågorna,som jag ställt tidigare.
1)Fördelar med att gå på VO och studera vidare till biomedicinsk analytiker?.
2)Är det de med höga betyg som kommer in först eller är det de med hög resultat av hp?,och vilka kan bli utan plats?.
Hej Kimia,
vi på Fragasyv.se har samrått och kommit fram till att vi inte kan svara på de frågorna.
Vi har försökt komma med olika exempel och förklara på olika sätt men har inte lyckats med det och nu vet vi inte vilka andra sätt som finns att försöka förklara på.
Vi måste be dig om hjälp.
Visa oss hur ett bra svar ser ut. Svara du på de frågor som du ställer nu. Du har funderat mycket kring de frågorna, fått mycket info- förr och läst själv, så du är nog mer expert på området nu än vi är.
Vi svarar på frågor om alla möjliga yrken och utbildningar men har inte detaljkunskap om en viss specifik utbildning eller ett visst specifikt yrke - eftersom det är omöjligt att ha både mycket bred och mycket detaljerad kunskap. Vi har BRED KUNSKAP - vi vet lite om allt.
Svara på dina frågor för att hjälpa oss förstå vilka svar du vill ha.
Angående det där "vem blir utan plats" - så tyckte vi att exempel med löpningen var bra. Det kompliceras med att det är två urvalsgrupper, förstås - betyg & högskoleprovet. Men om vi säger så här att
de som kommer springandes bland de första 66 personer (av alla de tusen som springer maraton) SAMT de 34 första som simmar över en flod till andra sidan - får var sin Medalj.
Och Medaljen är plats på utbildningen.
Så om du både springer
och simmar - har du en chans komma med bland de första som kom i mål springandes
och du har även en annan chans att komma med bland de första som kom i mål - simmandes.
Platserna fördelas mellan de två grupperna - 66% till dem som sprang och 34% - till dem som simmade och det gäller att vara bland de första 66 personer (som springer fortast - höga betyg) eller vara bland de första 34, som simmar snabbast - högskoleprovet.
Är man inte med bland de som springer eller simmar snabbast, blir man utan medalj (dvs utan plats på utbildningen).
Nu har jag gjort mitt bästa för att försöka förklara hur det funkar.
Hej, det är bra att du tänker även på det "sociala aspekten" av yrkena - men samtidigt så är det väldigt svårt att veta på vilken arbetsplats du kommer att få jobb och hur många kollegor du kommer att ha och det gäller både undersköterska och biomedicinsk analytiker.
Som regel är undersköterska ett socialt yrke men det finns undantag: får man en tjänst "undersköterka-natt" på ett litet vårdhem, träffar man inte så många människor på jobbet dagligen i så fall.
Och undantag kan finnas för biomedicinsk analytiker också - i ett stort laboratoriekomplex i ett team som forskar om ngt. gemensamt och kanske har mycket tätt samarbete, så blir det är mycket mer socialt jobb.
Om man inte är flexibel på den punkten "social-icke/social" - är det en begränsning och kan försvåra hitta jobb. Så det är bra att jobba på det: om man kan träna på ngt. sätt så att man kan i framtiden både ta ett socialt jobb och ett jobb där man mest arbetar ensam. Hur man kan träna på det - är en svår fråga som vägledare inte har kompetens att svara på riktigt. Det är en fråga till en psykolog.
Jag har en legitimation i slöjd (90 poäng i ämnet) som gäller från åk 3 - 9 samt det förberedande programmet i gymnasiet. Vad krävs för att jag ska bli behörig i bild åk 7 - 9 också.
Anna: :
Hej Nils,Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kan i vissa fall utöka legitimationer endast pga den faktiska arbetslivserfarenheten, alltså om du jobbar som... Läs hela svaret
Hej! Jag har en kollega som är utbildad förskollärare, och sedan via ”lärarlyftet” pluggat vidare till SFI lärare och lärare för svenska som andraspråk. Jag är också förskollärare och skulle vilja studera vidare till...
Anna: :
Hej Fanny;det första jag tänker på att du ska försöka komma in i ngt. projekt - på samma sätt som din kollega har gjort.Info om den "vanliga" utbildningsvägen till yrket SFI-lärare - var god se avsnitt UTBILDNING på Framtid.se/yrke/sfi-larare
Jag är utbildad lärare i f-klass-6:an sedan 5 år tillbaka och har behörighet i svenska och matematik. Jag skulle vilja ha behörighet i engelska också, antingen i åk 1-3 eller åk 4-6, men då jag inte undervisar i det så kan jag inte läsa genom lärarlyftet. Finns det några kurser man kan läsa för...
Anna: :
Hej Åsa,det är Skolverket som beslutar om du ansöker om utökning av din lärarlegitimation; När man frågar Skolverket om vad man ska läsa för att få sin... Läs hela svaret
Hej!
Jag har jobbat som musiklärare i grundskolan i två år, jag skulle nu vilja bli behörig lärare. Helst mellanstadiet och högstadiet. Eftersom jag jobbar som musiklärare just nu och inte vill lämna jobbet så skulle jag vilja plugga på distans.
Jag är utbildad musikalartist och har därför...
Mikael: :
Alla de ordinarie högskoleutbildningar hittas via www.studera.nu men för dig som är verksam lärare kan ngt projekt passa bättre t.ex Lärarlyftet eller VAL, som... Läs hela svaret
Hej!
Jag har en lärarexamination och vill till hösten studera igen. Jag funderar på specialpedagogiska programmet eller något program där ämnet neuropsykiska funktionsnedsättningar finns. Jag vill studera på heltid och helst distans.
Vilka kurser kan ni rekommendera mig?
Anna: :
Hej Maria!
Jag hittar tyvärr inget program på heltid och som inte har några obligatoriska träffar. Distans med obligatoriska träffar innebär att du skulle behöva åka till... Läs hela svaret
Hej!
Frågar för en bekant. Hur ska man gå tillväga om man har en lärarexamen i två ämnen för åk 7-9 och vill lära de ämnen på gymnasienivå? Finns det en typ av en kompletterande utbildning? Är medveten om att det finns en så kallad "kompletterande pedagogisk utbildning" på 90 HP men insåg...
Anna: :
Hej Hickmat!
Det är lärarbrist inom många ämneskombinationer och det är inte alls omöjligt att få jobb som gymnasielärare när man är behörig... Läs hela svaret