49-kvinna

    Hej, jag är en 49-årig kvinna som blivit av med mitt arbete inom det nishade yrket SEO-expert. Jag har en magister inom media kommunikationsvetenskap och hamnade i detta yrke lite på ett bananskal men nu verkar jag för gammal för detta yrke och det är svårt just i Göteborg med omnejd och kanske måste skola om mig. Vill inte gå en utbildning som inte leder till arbete eller ett arbete som kommer tas av AI. sneglar på Yh-utbildningar som undersköteska eller tandsköteska som båda verkar vara bristyrken framöver. Funderar även på It-säkerhetsspecialist, men där är jag rädd att jag anses gammal och inte får något arbete efter utbildningen. Kollat även lite på HR-koordinator men det verkar vara lite vanskligt med arbete. Det är ett svårt val? Några råd? Har ändå ca 20 år kvar i yrkeslivet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att stå inför ett karriärbyte kan vara utmanande, men det är bra att du redan har identifierat några potentiella alternativ. Här är några råd som kan hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut:

    1. **Utvärdera dina intressen och styrkor**: Reflektera över vilka arbetsuppgifter och arbetsmiljöer som passar dig bäst. Ta hänsyn till dina intressen, färdigheter och personliga preferenser när du utforskar olika karriärmöjligheter.

    2. **Forska om branscherna**: Ta reda på mer om de branscher och yrken du är intresserad av genom att prata med personer som redan arbetar inom dem, göra informationssökningar på nätet och delta i branschevenemang.

    3. **Överväg framtida arbetsmarknadstrender**: Även om det är omöjligt att förutse framtiden helt och hållet, kan du undersöka vilka branscher och yrken som förväntas ha god efterfrågan på arbetskraft i framtiden. Yrken inom vård, teknik, IT-säkerhet och HR kan vara stabila och ha goda framtidsutsikter.

    4. **Gör en utbildningsplan**: Om du bestämmer dig för att skola om dig, undersök vilken utbildning som krävs eller rekommenderas för att komma in i det nya yrket. Ta hänsyn till faktorer som utbildningstid, kostnader och hur lätt/svårt det brukar vara att komma in på utbildningen.

    5. **Överväg flexibla utbildningsalternativ**: Yh-utbildningar kan vara en bra möjlighet eftersom de ofta är inriktade på bristyrken och har stark koppling till arbetslivet.

    6. **Nätverka och skapa kontakter**: Använd ditt befintliga nätverk för att få insikt och råd om olika karriärvägar. Du kan också överväga att delta i branschrelaterade evenemang och nätverksgrupper för att träffa personer inom de områden du är intresserad av.

    Jag har (ovan) fetmarkerat "Om du bestämmer dig för att skola om dig"... för att med magisterexamen som du har kan du få jobb utan att behöva gå någon ny utbildning. Det finns ett antal yrken inom vilka arbetsgivare brukar kräva eller önska att man har minst 3-årig universitetsutbildning (inom i princip vilket område som helst) och du har 4-årig universitetsutbildning. Om du kan tänka dig jobba som t.ex CivilutredareFolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det absolut möjligt för dig att få ett av de jobben utan att du innan du blir anställd ska behöva gå någon utbildning. Saken är den att inom de (ovan nämnda yrken) erbjuder arbetsgivare utbildning (internt) på arbetsplatsen med bibehållen lön.
    De flesta yrken är i Sverige icke-reglerade; vilket betyder att arbetsgivare får själva bestämma med vilken utbildning de anställer (strikta krav på vilken utbildning man måste ha saknas). Därför är det absolut inte omöjligt för dig att få jobb på de meriter du redan nu har.
    Men om du vill gå någon utbildning så kan du givetvis söka till många olika utbildningar och se var du kommer in. Det är inte alls farligt att göra många ansökningar; det går alltid att tacka nej till erbjuden utbildningsplats. Man kan söka till många olika utbildningar inom olika skolformer samtidigt; t.ex inom yrkeshögskola finns ingen begränsning på antal utbildningar som man får söka till mer eller mindre samtidigt.
    I din fråga nämner du yrken undersköteska och tandsköteska. Utbildning till undersköterska ligger på gymnasial nivå; för vuxna - inom komvux. Jag tror tyvärr du inte kommer bli antagen på grund av att du har för hög utbildning i bagaget. Komvux prioriterar ge utbildningsplatser till de som har "störst behov". Komvux kommer troligtvis bedöma att du med magisterexamen kan få jobb (något jobb) och svara därför PLATSBRIST eller "Ej hör till målgruppen" på din ansökan.
    Vad gäller Tandsköterska, så är det utbildning inom Yrkeshögskola. Du kan söka men jag tror tyvärr du blir något lägre prioriterad (eftersom du inte har någon vårdutbildning i bagaget); är man utbildad undersköterska, vårdbiträde eller har jobbat inom hemtjänst i några år, brukar man prioriteras högt (på grund av "rätt" tidigare bakgrund vad gäller utbildning och arbetslivserfarenhet).

    Du kan och enligt min åsikt även "bör" både söka jobb på de meriter du redan har och samtidigt söka till många olika utbildningar. Det är absolut inte farligt att söka till många olika utbildningar; det är först om du får besked ANTAGEN som du på allvar behöver fundera på om du vill gå den utbildning eller inte.

    Fler tips! boka tid med en Arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen och med Studie- och yrkesvägledare på komvux för personliga vägledningssamtal. Kika på många yrken på www.framtid.se
    Kasta ett öga på annonser om Lediga jobb (om inte annat, för att se vad arbetsgivare önskar eller "kräver" att arbetssökande har för meriter).
    Om du akut behöver ha inkomst, anmäl dig till vikariepoolen för lärare och förskolepersonal i din kommun och i kringliggande kommuner. Du kan vikariera som obehörig lärare eller som barnskötare. Om du kan tänka dig jobba i skolan, sök jobb som obehörig lärare (när det är lärarbrist) kan även du som saknar lärarexamen bli anställd (i alla fall på ett vikariat); trivs du sedan i skolan och jobbar som obehörig lärare i några år kan du komma med i ngt projekt som hjälper obehöriga lärare bli behöriga, t.ex ett projekt som heter VAL, vidareutbildning av lärare.

    Lycka till!
    Du går gärna höra av dig senare och berätta hur det går.

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (58 st.)