Sofiiaa010

    Hej! Jag är sugen på att studera ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskola. Dock så har jag svårt att hitta hur arbetsmarknaden ser ut för olika inriktningar. Allra helst vill jag läsa religion eller historia men jag har hört att det är svårt att få jobb med det som huvudämne. Samtidigt tycker jag det verkar väldigt tråkigt att plugga till språklärare och har noll intresse av naturämnen eller matematik. Vad finns det för möjligheter att hitta jobb som historie/religionlärare, alternativt samhällskunskap? Är det smartast att ha ett ämne som kräver examen som huvudämne för att få större chans till jobb? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    alla de ämnen som du är intresserad: samhällskunskap, religion och historia av är obligatoriska i Sverige både på grund- och på gymnasieskolans alla program och dessutom är behörig gymnasielärare även behörig att undervisa i samma ämnen även i grundskolans senare år, på högstadiet. Utbildning till gymnasielärare tar som regel 5 år och det är omöjligt att på så lång tid framåt ge svar om det kommer finnas många jobb som lärare med vissa ämneskombinationer. Det är många faktorer som kommer spela roll, bland annat i vilken ålder som numera verksamma lärare kommer gå i pension och hur ämnesplanerna i skolan ev förändras.
    Jag tycker definitivt att du ska satsa på att bli lärare i de ämnen som du vill bli lärare i.
    Ofta ersätter en nyutexaminerad lärare en lärare som går i pension och rektorer söker därför i första hand att "ersätta" den lärare som skolan förlorar (som går i pension, eller blir föräldraledig eller flyttar till annan ort...) och vem kan veta vilken lärare som du kommer förväntas att ersätta? Pensionsprognoserna kan man kanske göra... men ibland vill folk gå i förtidspension eller tvingas sluta jobba tidigt på grund av sin hälsa ... alltså inte ens här kan man vara säker. Men vilka lärare (med vilka ämneskombinationer) som blir om fem år föräldralediga? Hur ska man kunna göra prognos om det? Du måste mer eller mindre chansa på ämneskombinationerna (är min åsikt) men om du vill får du gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare