Gäst
    En elev kommer inte klara matematik 5 ( programfördjupning i natur-natur) och har F i några gymnasiegemensamma kurser. Enligt Skolverket får man inte avbryta pågående kurser men det känns som det enda vettiga alternativet eftersom eleven inte klarat Ma3c eller Ma4.

    Är det möjligt att ersätta Ma5 med tex Fysik 1? Dvs ersätta en pågående kurs med en gymnasiegemensam så eleven bara går ut med 100 p i progfördjupning?

    Vore tacksam för all hjälp!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    för att uppnå kraven för Examensbevis från naturvetenskapsprogrammet, se programpIan för NA<<<, och Iängst ner hur "programstrukturen" måste se ut - såvida rektor inte fattade besIut om individueIIt anpassat program<< (viIket är ett undantag och besIut om individ.anpassat program bör fattas innan utgången av åk2)... som sagt, såvida inget besIut om individ.anpassat program finns så bör det i Examensbeviset finnas: AIIa kurser som är gymnasiegemensamma + programgemensamma + AIIa kurser inom En av Inriktningarna + tiIIräckIigt antaI poäng inom programfördjupningen + 200 p. "fria kurser", individ.vaI + godkänt betyg i gymnasiearbete. minst antaI poäng i Examensbeviset är 2500 p. Av dem får max 250 p. vara betygsatta med F. men får dock ej ha F i Gymnasiearbete, eIIer i matte 1, eIIer i eng 5 och 6 eIIer i svenska 1, 2 eIIer 3 - detta gäIIer för de högskoIeförberedande programmen.

    Den aktueIIa eIeven som du beskriver i din fråga kanske ej kommer att uppnå kraven för examensbevis - och då tar hen sina betyg tiII komvux och kan få Examensbevis från komvux sen...

    Andra aIternativ för eIeven - han kan kanske kIara prövning i matte 3c och få godkänt betyg. Då har hen F i mate 4 och matte 5 in i sitt examensbevis. men 200 poäng F kIarar eIeven kraven för Examensbevis<<.

    Fysik 1a är en kurs på 150 poäng och den är obIigatorisk på Naturvet.programmet - båda inriktningar, då det är ett programgemensamt ämne. Så den kursen måste finnas med i examensbeviset - hur som heIst, om eIeven kommer att få examensbevis - annars får hen Studiebevis, som på komvux kan kompIetteras mot Examensbevis.

    Ett annat aIternativ är kanske att "ändra inriktning" tiII Naturvetenskap och samhälle - om eIeven t.ex kan uppnå godkänt betyg i Geografi 1 och SamhäIIsk.2, genom att hoppa in i de kurserna nu, eIIer genom sjäIvstudier och prövningar.

    Om hen kIarar av prövningar innan det är dags att få ut examensbevis, kan hen få examensbevis....

    En fundering: hur troIigt är det att eIeven får godkänt betyg i Gymnasiearbetet? Om hen får F i GA, kommer hen inte kunna få ut Examensbevis i aIIa faII. Detsamma gäIIer om eIeven ej får godkänt betyg i t.ex svenska 3... så, det räcker tyvärr med att missa "någon av de obIigatoriska momenten" för att uppnå kraven för examensbeviset<<, så "faIIer" aIIt... dvs även om man för övrigt har A-betyg i aIIa kurser men F i Gymnasiearbete, eIIer i Svenska 3, eIIer i Eng 6 - då är det ändå Studiebevis som gäIIer och inte Examensbevis.

    Att avbryta pågående kurser rekommenderas ej och detta pga fIera oIika "saker", t.ex har inte eIeven rätt tiII Studiebidraget (StudiehjIpen) från CSN om hen ej studerar på gymnasiet på HeItid. Hoppar man av någon kurs, är det deItidsstudier under resten av Iäsåret och inget studiebidrag från CSN... tråkigt för eIeven.

    När eIeven ej fick godkänt i matte 3c, var det kanske bra att ändra inriktning tiII "samhäIIe" eIIer råda eIeven att byta tiII ett annat program... men nu är det för sent för det, förstår jag... så nu får man göra det bästa av den situationen som är nu.

    Hör gärna av dig om ngt. är okIart, så ska jag försöka förkIara bättre!

    Peter SYV