Anna
    Hej! Jag har en pedagogisk examen 210 HP med behörighet till förskolan och grundskolans tidigare år. Har insett att jag vill jobba med något inom det sociala fältet tex socialsekreterare eller på annat sätt med socialt utsatta grupper. Funderar på en privat yrkesutbildning till socialpedagog (humanistiskt lärcentrum) på distans. Diplom utdelas, ej cert. Är er uppfattning att jag kommer ha goda chanser till att få arbete inom det sociala med denna kombination?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEj ANNA!

    om du vill utbilda dig till Socialpedagog, kan vi varmt rekommendera yrkeshögskoleutbildningar - t.ex sverigehalsan/socialpedagog-saerskild-kompetens-kbt-nacka-distans

    eller

    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg

    Studie- och yrkesvägledare

    Yrkeshögskoleutbildningar står under Myndighetens "tillsyn", kvalité kontrolleras och vad utbildningar hos privata utbildningsanordnare innehållet och vilken kvalité de håller - kan inte vi här på Fråga SYV avgöra eller svara om... Varje arbetsgivare får göra egen bedömning; det kan säkert finnas arbetsgivare som tycker att den utb., som du nämner i din fråga är jättebra; och det kan finnas andra som ej känner till den och inte har tid och lust att sätta sig in i vad det är för utbildning, utan anställer en Socionom i stället (med examen från socionomprogrammet) eller en person med yrkeshögskoleexamen - det kan vara väldigt olika vad olika arbetsgivare tycker och hur de tänker.
    Om arbetsgivare söker en socionom, då anställs andra, som inte är socionomer - endast om ingen socionom söker det jobbet, är vår erfarenhet.

    Eftersom du funderar på att utbilda dig till Socialpedagog, kommer jag nedan "berätta" om hur det yrke "står sig" mot andra - "liknande" yrken;

    Socialpedagog
    Socialpedagog kan kallas också för Behandlingsassistent eller Behandlingspedagog. För att kunna få jobb som socialpedagog kan man antingen läsa en Yrkeshögskoleutbidlning på två år eller en treårig akademisk utbildning ( på Socialpedagogiska programmet) som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.
    I vissa fall söker dock arbetsgivaren en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra för en behandlingspedagog att söka dessa tjänster.

    BEHANDLINGSPEDAGOG OCH SOCIALPEDAGOG
    Båda är inriktade på behandling. Däremot kan innehållet i utbildningarna skilja sig åt: det handlar om vilken inriktning man väljer att ha på sin utbildning. Socialpedagog finns även som en högskoleutbildning och som är mer omfattande. Socionomutbildning kan också vara en utgångspunkt för ett arbete som socialpedagog och behandlingspedagog.

    BEHANDLINGSPEDAGOG OCH STÖDPEDAGOG
    Skillnaden mellan dessa är att en Behandlingspedagog arbetar med de som har ett missbruk i någon form medan en Stödpedagog arbetar med dom som har medfödda eller förvärvade hjärnskador.

    BEHANDLINGSPEDAGOG OCH BEHANDLINGSASSISTENT
    Båda arbetar oftast inom psykiatrin, t.ex. på Statens Institutionsstyrelsens olika verksamheter, som är många gånger riktade mot barn och ungdomar. Behandlingspedagog arbetar mycket med själva behandlingen och kan tex. ingå i olika behandlingsteam. Medans en behandlingsassistent arbetar mer med det praktiska som t.ex. följa med till läkarbesök och stötta i vardagliga sysslor.

    Andra yrken/utbildningar som är på ett eller annat sätt besläktade med dem, som finns beskrivna ovan, är:
    Skötare -t.ex. inom psykiatrisk vård;

    Undersköterska - t.ex. inom funktionshinderområdet;

    Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens;

    Samordnare/koordinator inom assistans & vård-&omsorg;

    Boendestödjare/boendeassistent;

    Psykologisk coach;

    Socionom (utbildning) leder oftast till att man arbetar som socialsekreterare inom socialtjänsten eller som kurator på en skola eller på ett sjukhus. Med påbyggnadsutbildning i terapi kan man som är utbildad socionom, även arbeta som t.ex. familjebehandlare eller som familjerådgivare.

    På grund av det inte finns exakta och tydliga gränser mellan alla de yrkesområdena, som berörs i denna text, kan det vara en bra idé att kontakta utbildningsanordnaren för att få veta vad man i just varje konkret fall menar med "behandlingspedagog", "behandlingsassistent" eller "socialpedagog".