Maya

    Hej! Jag undrar först och främst om att programmen Affärsjuridik finns bara på Liu eller på vilka mer? Kan jag gå programmen på distans, eller även bygga upp programmen genom att ta kurser på distans? För jag tänker bygga upp 2 program, då vill jag ta en vanlig och en på distans. En annan fråga är behöver jag viss antal poäng eller meritvärde för att komma in i en kurs eller inte? Om jag vill bygga upp en kandidat program, hur kan jag bli säker på att jag kommer in på den kursen jag söker?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maya,
    platsgaranti finns inom program. Alltså, om man kommer in på ett program, då har man platsgaranti på kurser som ingår i programmet.
    Om man läser genom fristående kurser, söker man varje kurs för sig och varje gång riskerar att inte komma in - därför är det säkrare och bekvämare att läsa ett program.
    Vilka program och kurser, och var kommer erbjudas får man se på lärosätenas gemensam webbplats - www.studera.nu
    De kurser och program som är sökbara gör man anmälan till på www.antagning.se
    Utbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden; innan dess kan man se vissa uppgifter, ganska många, faktiskt, men man kan inte vara säker på att utbud är då fullständigt, så man får titta en gång till när anmälan har öppnat.
    Du får gärna gå in på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=A och liu.se/utbildning/program/f7kar
    Om programmet eller kursen ges i bunden form, då kan man som regel, inte välja läsa på distans, för att utbildningen är inte upplagd i distans-form.

    • Maya : Tack för svaret! Problemet är att jag inte kommer in på psylologi program få de kräver minst 21 meritvärde, jag har ungefär 18.50. Därför tänkte jag att läsa psykologi som kandidat och inte har hittat ett annat sätt än att bygga av programen med fristående kurser. Är väldigt oroligt om hur de godkänner personer till kursen, finns det chans att man inte kommer in redan för första kurs? Beror det på betyg vi har?
    • Julia : Till utbildningar på högskolenivå: kurser och program kan man konkurrera i olika urvalsgrupper: i HP-urvalet med resultatet från högskoleprovet; i betygsgrupper (BI och BII) med meritvärdet (snittbetyget + meritpoängen); om man har omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola - konkurrerar man i BF-urvalet. Det är inte säkert att det är lättare att komma in på fristående kurser. Allt beror på antal utbildningsplatser, och vilka meriter sökande har.
    • Julia : Tips! gör högskoleprovet så många ggr du kan. Sök till psykologprogrammen på alla de olika lärosäten, men sök också till andra utbildningar, men endast de som du verkligen vill läsa, det är ingen idé att komma in på en utbildning som man inte vill gå.
    Daniel SYV

    Hej Maya, det verkar som att du vill läsa på mer än heltid. Mitt råd är att du första terminen läser endast på heltid, ej mer. Studier på högskolenivå är mycket mer krävande än gymnasiestudier. Det är ofta som ungdomar blir förvånade över hur mycket de behöver läsa inför varje tenta och hur mycket eget ansvar de måste ta. På gymnasiet kollar lärare närvaro och "följer eleverna", det är inte så på högskolenivå; det kan gå en hel termin där man helt fritt besöker föreläsningar om man vill men sedan kommer tuff tenta-period, då man ska visa vad man har lärt sig och missar man få godkänt på en skrivning, får man "U"/underkänt på hela kursen och sedan säger CSN Nej till fortsatt studiemedel. Det är inte min avsikt att skrämma dig. Jag vill bara påtala att det är egentligen inte meningen att läsa på mer än heltid. Att läsa "endast heltid" är tufft nog. Om du vill bli en psykolog men ej kommer in på psykologiprogrammet, kan du fundera att göra så här: sök till en fristående kurs i psykologi och träna samtidigt på högskoleprovet. Genom en kurs i psykologi på högskolenivå kommer du att testa hur det är att läsa psykologi på hög nivå (stor skillnad mot små kurser i psykologi på gymnasiet, och inte bara i volymen utan även i djupet/nivån). Om du verkligen försäkrar dig om att psykologi är din "grej" och har som mål att bli just en psykolog - gör högskoleprovet så många ggr du kan (träna också på gamla högskoleprov) och sök till varje antagningsomgång på alla lärosäten som ger psykologprogrammet - var beredd att flytta om du kommer in på annan ort; om du även fortsättningsvis tyvärr inte kommer in på psykologprogrammet, kan du fundera på att satsa på att bli t.ex Beteendevetare med inriktning psykologi, eller gymnasielärare i Psykologi eller Psykologisk coach.

    • Maya : Tack för svaret! Ja visst det bli mycket tufft, det bästa som du sa är att jag ser hur går det till men en heltid på en termin oxh senare kunna bestämma om jag ska läsa mer än heltid eller inte. Jag vill endast komma in inom psykologi i första hand och sen jurist, men de kräver väldigt höga poäng, därför tänkte på att bygga upp kandidat utbildning genom kurser i psykologi och sen läsa masterutbildning vilket jag vet att därefter hittar man bra jobb inom psykologi området. Men saken är att jag är också orolig för det finns inte ungefär vad kurserna behöver för meritvärde för att kunna komma in i kursen, jag har 18.50 i poäng och är rädd att jag även inte får komma in på kurserna. Därmed tänker jag nästan bara på Göteborg universitet för alla andra är mycket långa ifrån mig.
    • Maya : Därmed kan jag tänka mig att läsa affärsjuridik program men det verkar som det finns bara på en universitet, hittar inte om jag kan bygga upp den också av fristående kurser.
    • Anna :

      Ibland måste man vara beredd att flytta om man vill gå en viss utbildning som inte ges på hemorten. Kan man inte flytta, blir ens möjligheter mer begränsade. Utbildningsutbud kan förändras. Man kan ha tur och rätt utbildning dyker upp i rätt ort, men då ska man också ha meriter som gör att man kommer in. Att ha högre meritvärde och högre resultat på högskoleprovet ger bättre chans att komma in på attraktiva utbildningar med många sökande. Vi önskar dig lycka till i att komma in på en utbildning som du vill komma in på! Vi håller tummarna!