Viktor
    Hej! Jag gick aldrig på gymnasiet men jag har tidigare läst 3 ämnen (Eng 5, His 1a1 och Religonskunskap) på en folkhögskola, gymnasial nivå. Nu läser jag samhällsvetenskapsprogrammet på komvux där jag läser resterande 2000 poäng för en gymnasieexamen, de 3 kurserna lades in i min studieplan som tidigare behörighet.

    Folkhögskolor kan endast ge godkänt/ej godkänt och ger inte betyg.
    När jag räknar ut mitt meritvärde så ser jag då att de 3 kurserna jag läste på folkhögskolan inte räknas med, det leder till att jag går miste om poängen som de 3 kurserna annars hade gett.

    Min fråga är om jag kan göra något för att få med de 3 kurserna som betyg eller om jag får nöja mig med de kurser som faktiskt betygsätts?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,
    om du vill få ut examensbevis från komvux, då måste du få godkänt (som lägst, alltså E) betyg i Engelska 5, och du måste ha ett betyg (även F är också ett betyg) i Historia 1a1 eller 1b och Religionskunskap 1. Utan de betygen kommer du inte kunna ta ut examensbevis. Om du på komvux inte kan läsa de kurserna på grund av att komvux anser att du redan har de kunskaper som kurserna avser att ge, då måste du i så fall göra prövningar. I annat fall kommer du, som sagt, inte kunna få ut examensbevis. Prata med SYV på komvux. Du får visa mitt svar till SYV-en på komvux, om du vill.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Viktor : Hej och tack för snabbt svar! Jag förstår, så jag kan alltså inte få ut ett examenbevis trots att jag har fått godkänt på folkhögskolan? Det är nämligen så att jag redan har läst Engelska 6 och Historia 1a2 på komvux och fått godkänt. Känns lite konstigt att jag ska behöva läsa om dessa kurser när jag redan har läst deras avancerade nivå. Undrar även hur jag kunde få göra en studieplan och bli antagen om nu så är fallet. Blir något orolig nu. Mvh Viktor
    • Milla :

      Har du gjort PLANERING MOT EXAMENSBEVIS? Det är inte alla som läser på komvux som har som mål att ta ut just Examensbevis. Man kan läsa av många andra anledningar. T.ex om du vill bli behörig till ngn specifik yrkeshögskoleutbildning och för det behöver engelska 6 eller om din arbetsgivare tycker att du ska bättra dina kunskaper i ngt ämne och du läser av den anledning, eller bara för att du tycker det är kul att läsa. Finns också folk som läser mer eller mindre "bara för" att kvittera ut studiemedel från CSN.
      Om det i den skriftliga planeringen mot examensbevis, undertecknad av syv på komvux, skulle stå att folkhögskolestudier kommer ingå i examensbevis, blir jag mycket förvånad. Och, oavsett, om det skulle stå så, kommer du inte kunna få ut examensbevis. Och om komvux ger dig examensbevis utan godkänt betyg i eng 5 (E eller högre i skala E-A) och/eller utan minst en kurs i ämnet Historia och Religion (här kan du i och för sig ta in kurserna på högre nivå, t.ex Historia 2 och Religion 2)  in i examensbeviset... då kommer det examensbeviset vara icke-giltgigt och du kommer ändå inte kunna komma in på en svenska högskole-universitetsutbildning.

    • Viktor : Ja det stämmer, tillsammans med en studievägledare på komvux. Har även fått ersättning från försäkringskassan vid förlängd skolgång så detta kan verkligen ställa till det för mig, om allting nu tekniskt sätt är ogiltigt.
    • Milla : Prata med SYV på komvux. Visa mitt svar, om du vill. Om du behöver få ut examensbevis från komvux, så måste du ha betyg i minst en kurs Historia och Religion men de betygen kan vara F, icke-godkänt. I eng5 måste du ha E eller högre betyg och alla de tre kurserna måste tvunget ingå i examensbevis, oavsett om det är högskoleförberedande examen eller yrkesexamen. Problemet med eng5 kan bli att du inte ska få lov att läsa den kursen på komvux, eftersom du redan har godkänt betyg i en högre/överliggande kurs. Och hitta var man kan göra prövning är inte lätt; dessutom kostar det 500kr + resor, minst 2 stycken, till prövningsstället och så ska du ta ledigt från annat de två dagarna som 2 prövningsdelarna äger rum. Skulle du få chans att läsa eng5 på komvux, ta den chansen. Sikta i så fall på högsta betyget, A. ... En kreativ lösning: kanske kan rektor på komvux sätta "rektorns betyg", t.ex E i en kurs som du inte läste på komvux (om du har godkänt betyg i en högre kurs i samma ämne).
    • Viktor : Jag läser komvux för att få ut en gymnasieexamen och det är poängen med studieplanen. Jag vill läsa till ämneslärarprogrammet i framtiden, på ett universitet såklart. Känns som att Syv-en borde ha vetat om detta innan vi började planera. I den skriftliga studieplaneringen så står det att de 3 ämnena från folkhögskolan kommer att ingå i examensbeviset.
    • Viktor : Hej! Hur troligt är det att rektorn skulle kunna göra det? I engelska 6 så fick jag ett B och i historia1a2 så fick jag ett D. Båda kurserna har jag ju fått högre än betyget E, är det kanske meriterande?
    • Viktor : Då hade jag bara behövt göra en prövning i religionskunskap, alternativt om jag läser religionskunskap 2 och får samma sak gjord där.
    • Milla : ta upp frågan med komvux i din kommun. Ytterst ansvarig är rektorn. Examensbevis utan godkänt betyg i eng 5 kommer bli ogiltigt. För högskolebehörighet behöver du både eng5 och 6 med minst godkända betyg. Om du har B i eng6, så borde du de facto ha kunskaper i eng5 på A-nivå. Oavsett, vad jag eller ngn annan säger så är det rektorn på komvux i din kommun som är ytterst ansvarig.
    • Viktor : Tack så mycket! Jag tar det här vidare till skolan. Uppskattar din hjälp!
    • Milla : Bra om mitt svar hjälpte dig! Lycka till!
    • Viktor :

      Hej har ytterligare en fråga jag kom på nu.

      Du skrev ”Och om komvux ger dig examensbevis utan godkänt betyg i eng 5 (E eller högre i skala E-A) och/eller utan minst en kurs i ämnet Historia och Religion (här kan du i och för sig ta in kurserna på högre nivå, t.ex Historia 2 och Religion 2)  in i examensbeviset”

      Betyder detta att jag kan ta in kurserna genom Eng6 His1a2 och Religion 2? Istället för Eng5 His1a1 och Religion 1?

      Det löser sig hur som helst men ville bara dubbelkolla ifall jag förstod dig rätt.

      Mvh

    • Milla :

      Det finns några få strikt obligatoriska kurser för examensbevis från gymnasiet och från komvux och kursen Engelska 5 är en av dem. Engelska 5 måste ingå med godkänt betyg in i examensbevis. Eng6 behöver du för grundläggande behörighet men Examensbevis (Yrkesexamen) kan man få utan eng6 men godkänt betyg i eng5 måste finnas med. Däremot gäller för historia och religion att En kurs inom vardera ämnet måste ingå och de kurserna kan, dessutom, ingå med F (icke-godkänt). Det är alltså skillnad på eng5 och ämnena historia och religion. Alla sådana regler bör SYV på komvux känna till väl. Komvux utfärdar examensbevis och bör vara experter på det område.

    Läs alla kommentarer