Leonard
    Hej!
    Jag är 19 år, och ska egentligen ta studenten i år. Pga en depression så var jag tvungen att flytta i mitten av höstterminen 2014, och börja i en ny skola. Jag var då tvungen att gå tillbaka ett år, så jag nu till sommaren går ut tvåan i stället för trean. Nu måste jag flytta igen, och orkar verkligen inte börja i en ny gymnasieklass igen. Programmet jag gått är IB, så har bara betyg från mitt första år i gymnasiet.

    Kan jag ansöka till komvux, och hur gör jag då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Leonard!

    Från 1 juli det året (kalenderåret) då du fyller 20 år kan du läsa på Komvux. Även elever som har avslutat 3 årig gymnasieutbildning bakom sig, är också behöriga att läsa på Komvux.

    Om du fyller 20 år under 2015, kan du redan nu söka till Komvux och påbörja läsa från tidigast 1 juli - om de har start mitt i sommaren i den kommunen som är din "hemkommun" (där du är folkbokförd).
    Komvux är det varje kommun "för sig" och du ansöker på Komvux där du är skriven. Om du vill gå på Komvux i en annan kommun (inte där du är folkbokförd) då blir det en fråga om "Interkommunal ersättning" och din "hemkommun" (där du är folkbokförd) tar ställning till om de kan betala för din plats på Komvux i en annan kommun. Det kan bli ett Nej med hänvisning att t.ex. "finns inga pengar kvar" för det. Har man speciella behov & bifogar läkarintyg - är det ofta lättare att få igenom att läsa i en annan kommun.

    Detsamma gäller - om du fyller 20 först under 2016 och är egentligen för ung för att läsa på Komvux - men om du kan uppvisa läkarintyg och läkaren i sitt utlåtande rekommenderar att du läser på Komvux, kan kommunen köpa plats till dig på Komvux. Individuell bedömning görs och jag kan inte garantera hur det blir i ditt fall.

    Jag vill också komma med ett nytt förslag - folkhögskola. Från 18 år får man läsa på folkhögkolor. Det finns ca 150 stycken runt om i Sverige. Du hittar de alla på www.folkhogskola.nu

    Folkhögskolor har olika profiler - mot språk, mot estetiska ämnen, kan vara någon religiös vinkling på dem också (kristen folkhögskola) - man får se på deras presentationer vad de skriver om sig själva. Betyg från gymnasiet & från folkhögskola får inte kombineras men du kan få fullständig gymnasiekompetens på en folkhögskola. Normalt sett läser man 3 år på folkhögskola för att få gymnasiekompetens men om du har förkunskaper, kan bedömning göras att du klarar dig på t.ex. 2 år eller t o m på 1,5 år. Du kan i alla fall kolla på det alternativet. Vissa folkhögskolor erbjuder internat, dvs bo på skolan.

    Ännu ett annat alternativ är att läsa på distans på t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Med tanke på att du har diagnos/läkarintyg - kan du ansöka hos din "hemkommun" (där du är skriven) att de köper plats till dig på Hermods som erbjuder distansutbildning på gymnasienivå. Det är en speciallösning, som är dyr och svårt att få igenom att kommunen betalar. Men du kan prova med det också - om du vill läsa på distans.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare