Carina
    Min son kommer ej att få många godkända betyg nu i höst, han har nu anpassade studier och kämpar för att få godkänt i åtta ämnen till sommaren för att bli behörig till att gå ett yrkesprogram. Kan han göra en ansökan trots att han ännu inte har de betyg som krävs? Skall han göra en preliminäransökan nu i höst eller kan han vänta och göra den "riktiga" ansökan i februari i stället? Önskar så utförlig information som möjligt hur han kan/skall göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Carina!
    Om din son har redan bestämt ang. vilket yrkesprogram han vill gå på - så är det lika bra att göra ansökan under ansökningsperiod (eller valperiod) och till våren kommer det - "omvalsperiod" då man kan ändra sin ansökan, om man vill. Ändrar man inte, då står ansökan kvar sedan i höstas.

    Vi kanske kan ta ett exempel: vi säger att din son vill söka till Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk i första hand men kan tänka sig även Fordon/transport, inriktning Personbil.

    Jag råder i så fall göra så här:
    gör ansökan under den vanliga ansökningsperioden och sök många alternativ - både för behöriga och för obehöriga, dvs till IM, yrkesintroduktion och Programinriktat individ.val.
    Så här kan ansökan se ut:
    1. alternativ ett - HANTVERKSPROGRAMMET på skola nr.1
    2. alternativ två - HANTVERKSPROGRAMMET på skola nr.2
    3. alternativ tre - Programinriktat individuellt val (Hantverksprogrammet) på skola nr.1 (eller 2 eller på den skolan där det alternativet finns nära där ni bor)
    4. alternativ fyra - FORDON/TRANSPORT på skola "Bilskola"..
    5. alternativ fem - FORDON/TRANSPORT på skola "Transportskola"...
    6. alternativ sex - Yrkesintroduktion /mot Fordon/ på skola "Bilskola"...
    7. alternativ sju - Programinriktat individuellt val på "Transportskola" och så vidare.

    Man kan söka många alternativ, obegränsat antal. Om man blandar ( som i exemplet ovan ) alternativ för BEHÖRIGA elever,dvs de som har godkända betyg i 8 grundskoleämnen, och för Obehöriga - IM, programinriktat indiv.val och/eller Yrkesintroduktion (det finns också preparand och Individuellt alternativ) - och likheter och skillnader på olika IM kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
    då kan man få svar efter preliminär antagning - om att man är OBEHÖRIG till några alternativ (beroende på vilka betyg man får på hösten i åk9) och så kan man bli preliminärt antagen någonstans.
    Sedan gäller ju "på riktigt" bara de betyg som sätts i slutet på maj i åk9.

    Alla elever söker och även ändrar sig (under omvalsperioden) innan de vet vilka betyg de får i slutet på maj i åk9. Betygen sätts ju senare än sista dag i omvalsperioden.

    Det finns ingen anledning att vänta till omvalsperioden, utan om man vet vad man vill gå på gymnasiet, söker man under vanlig valperiod. Sedan behöver man bara kämpa för sina betyg. Ansökan finns kvar och "står sig" över omvalsperiod också.
    Men skulle man ändra sig, kan man göra ändring under omvalsperioden.

    Skillnaden mellan Preliminär antagning och Slutgiltig /definitiv/ antagning är:
    för det första, så GÄLLER DET PÅ RIKTIGT bara det som man efter Slutgiltig /definitiv/ antagning (besked brukar komma mellan midsommar och mitten på juli - olika i olika län).

    För det andra, så kan man inte bli ANTAGEN till något alternativ för obehöriga, dvs på IM, t.ex. Yrkesintro - under preliminär antagning, men det kan man under Slutgiltig/definitiv antagning (detta pga alla hoppas in i det sista att eleven får godkända betyg i slutet på maj).

    Ursäkta om det blev ett rörigt svar. Du får gärna återkomma, så försöker jag förklara bättre.

    Sammanfattning:
    om din son vet vilket/vilka yrkesprogram han vill söka till - finns ingen anledning att vänta med att göra ansökan. Sök många alternativ (men bara de som han kan tänka sig att gå) - och blanda alternativ för behöriga och för obehöriga, dvs IM - för obehöriga. Ordning på alternativen spelar roll för att : om man blir antagen på sitt första alternativ, stryks alla de andra alternativen.
    För enkelhets skull kan din son skriva upp först alla alternativ för behöriga, yrkesprogram och sedan alla de alternativ för Obehöriga, IM. Högst upp i varje kategori ska man ha den utbildningen som man hellre vill gå.

    Länkar:
    Här ser du de gymnasieskolor som erbjuder yrkesintroduktion http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=63&vocation=&variant=&county=&order=school välj rätt län/kommun
    Här - programinriktat individuellt val http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=62&variant=&county=&order=school

    Yrkesprogrammen: Fordon/transport http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=2&orientation=&variant=&county=&order=school

    El/energi http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=22&orientation=&vocation=&variant=&county=&order=school

    Handel/administration http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=11&orientation=&vocation=&variant=&county=&order=school

    Hantverk http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=20&orientation=&vocation=&variant=&county=&order=school

    Om du meddelar vilket program din son är intresserad av och/eller i vilken del av landet, kan jag skicka tips om skolorna som erbjuder just de utbildningar. Annars så får ni själva söka på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=&order=school

    Bästa hälsningar och återkom om du har frågor kvar, som inte blev besvarade!
    Vi håller tummarna!
    ANNA
    • : Tack för den utförliga informationen! Han är mest intresserad av VVS och el och energi/IT-programmet. Kan även tänka sig fordon o transport, industritekniska . Behöver vara i västra Götaland . Jättetacksamma för tips vilka skolor som erbjuderyrkesintro/programinriktat individuellt val?
    • Milla : Utbildningsutbud på gymnasier i Västra Götaland fastställs till mitten på dec när Indra2 öppnar för gymnasieansökan. Ni kan så länge kika på de skolor som redan vet att de ska ta in på vissa program och gå på öppna hus. Info om skolorna inkl datum för öppna hus finner ni på www.gymnasieguiden.se