GG

    Hej, Jag har haft flera möten med SYV, igår hade jag ett möte med SYV för att lägga upp mina betyg och ansöka om mitt gymnasieexamen så att jag kan komplettera min ansökan till universitetet i tid. Men min SYV sa bara hela tiden att hon inte har tillräckligt med erfarenhet med det och sa hela tiden att hon är osäker till mina frågor. Jag har mejlat vuxenutbildningscentrum för att få en annan syv som kan hjälpa mig men får inget svar. Nu är jag oerhört stressad då jag inte vet om jag kommer hinna få ut mitt examen i tid. Vad ska jag göra??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är rektorn på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som är ytterst ansvarig för att du, i fall du uppfyller kraven, ska kunna få ut ditt examensbevis. Kontakta rektorn på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). På kommunens (komvux)-hemsida bör annars information finnas ang.hur du bör ansöka om att få ut ditt examensbevis; ofta gör man det på webben, men vissa kommunernas komvux kan fortfarande kräva ansökan på en pappers-blankett med ditt underskrift för att begäran om att få ut ditt examensbevis ska vara giltigt.
    Nu är det fyra veckor kvar tills du måste (som senast 20 juni 2024) komplettera din ansökan till universitetet, så det är bråttom. Ansök om att få ut ditt examensbevis så fort du kan. Kontakta även rektorn på komvux och även detta bör du göra snarast.
    Det som krävs för att kunna få ut examensbevis från komvux är att du har 2400 betygsatta gymnasiala poäng, av de minst 2250 ska vara betygsatta med godkända betyg. Kursen idrott och hälsa 1 kan ej ingå. Godkända betyg i matematik 1, svenska 1 och engelska 5 + i komvuxarbete eller i gymnasiearbete måste man tvunget ha. Vilka andra kurser bör eller kan ingå beror på vilken typ av gymnasieexamen du vill få ut.

    Studie- och yrkesvägledare
    • GG : Jag vet inte exakt hur det funkar med att ansöka om examen på webben, dessutom har jag pluggat flera kurser på komvux för att höja min merit så jag vill därför lägga upp min examen med de högsta betygen jag har. Hur kan jag visa detta om jag ansöker på webben? eller behöver jag bara skicka in mina betyg och de lägger upp min examen med högsta möjliga merit?
    • GG : Dessutom så fick jag veta att eftersom jag skrev komvuxarbete inom vård och omsorg så måste jag ta ut ett yrkesexamen, därför blev jag orolig, då jag vet att många hoppar av universitetet om de inte tycker om det de sökte till. Därför är jag rädd att ifall jag ändrar mig, då är jag fast med ett yrkesexamen och tänk om jag vill ansöka till universitetet igen inom teknik t.ex?
    • Milla : Att man har Yrkesexamen från gymnasiet eller från komvux hindrar inte alls från att komma in på universitetsutbildning. Yrkesexamen med godkända betyg i svenska 2 och 3 samt engelska 6 ger grundläggande behörighet till högskolestudier. Vad särskild behörighet anbeträffar, så är det olika kurser som krävs inför olika universitetsutbildningar och det är många som har högskoleförberedande examina som är obehöriga för att de saknar godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet. Att ta ut yrkesexamen från komvux är faktiskt ganska förmånligt (i många avseenden mer fördelaktigt än att ta ut högskoleförberedande examen): med yrkesexamen har du bevis på att du har lärt dig ett praktiskt yrke och du ska kunna mycket lättare få jobb än de som inte har yrkesexamen i bagaget. Jag hoppas och tror att när du ansöker om examensbevis så kan du önska vilka betyg du vill ska ingå i ditt examensbevis; annars så brukar SYV-ar på komvux samråda med de som tar ut examensbevis för att utforma examensbeviset på det sättet som blir mest fördelaktigt för dig när du söker till en eftergymnasial utbildning. Det är ganska fritt vilka kurser som ingår i examensbevis från komvux men helt fritt är det inte, finns ändå många regler att förhålla sig till. Du behöver få tag i personal på komvux i din kommun för att snarast lösa frågan kring ditt examensbevis. Kontakta rektorn på komvux och gör det snarast.
    • GG : Tack så mycket för informationen, jag ska kontakta rektorn tidigt på morgonen. Vad exakt bör jag säga till henne utöver att jag vill få ut mitt examen och att SYV inte har gett mig tillräckligt med hjälp? Borde jag begära något särskilt utöver det?
    • Milla : Du ska begära att rektorn hänvisa dig till en SYV som tillsammans med dig ska gå igenom all underlag (titta på alla kurser som du har gymnasiala betyg i) och tar sig tid att diskutera vilka av kurserna som ska ingå i ditt examensbevis. Du ska särskild påtala att det är väldigt bråttom, eftersom du måste komplettera din anmälan på www.antagning.se med examensbeviset senast 20 juni 2024.
    • GG : Jag har nu pratat med rektorn och hon sa att hon ska återkoppla med SYV på skolan som då är samma syv som inte kunde hjälpa mig tidigare. Nu väntar jag på att hon ska ringa tillbaka men jag som sagt kn inte direkt lita så mycket på hjälp från den SYV då enligt henne så har hon inte erfarenhet inom det här.
    • GG : Jag har pratat med rektorn igen och hon har tagit SYVens sida om att SYV har gett mig all information som jag behöver och säger att SYV har hjälpt mig och det är jag som ska ta ansvaret att lägga upp mina kurser inför mitt examen och inte SYV. Jag sa att SYVens jobb är att vägleda mig om jag inte kan göra det ensam och hennes logik var att jag har fått tillräckligt med information och att jag ska göra det själv då SYV inte kan säga till mig vilka kurser jag ska välja att ta med eller inte. Utöver detta så hjälpte inte rektorn någon mer och sa att jag ska prata med vuxenutbildningscentrum.
    • Milla : Lista upp ALLA dina gymnasiala kurser med tillhörande betyg. Om du har pågående kurser i vilka du ännu inte fått betyg skriv din "uppskattning" på vilket betyg du kommer att få. Skriv allt detta i EN NY FRÅGA. Skriv så här: jag behöver råd kring vilka kurser jag ska ta in i min komvux-examen och så lista på kurserna. Och uppge också vilken eftergymnasial utbildning (eller utbildningar om det är flera) som du helst vill komma in på - detta för att olika utbildningar kräver olika kurser för Särskild behörighet och det är bra att ta med inom examens 2400poäng alla kurser som du kommer behöva för särskild behörighet till "din" eftergymnasial utbildning. När du gjort detta, ska vi här på FRåGA SYV försöka komma med förslag på vilka kurser du önskar ta in i ditt examensbevis. ... ang.svar du fick från komvux-rektor, så är jag ganska förvånad. Så brukar det inte vara att studerande ska bli experter på innehåll i olika typer av examensbevis; och jag tycker också att det är för SYV-en lättare att sätta ihop examensbevis åt dig (för dig) i stället för att undervisa dig i hur du ska göra det själv (för att sådan undervisning behöver ske i ganska många timmar men ändå kanske inte ge önskat resultat för att reglerna är komplicerade + det kan finnas undantag från reglerna också).
    Läs alla kommentarer