Sara
    Hej!
    Jag har sökt flera utbildningar på yrkeshögskolan. Jag har prioriterat lite hur som helst då jag fick höra att man kan komma in på flera samtidigt. Men, nu berättade någon att man bara kommer in på den man lagt längst upp (om man nu kommer in) och då strykt resten, (som universitetets system) men stämmer det?

    Är det inte så att det bara händer om man sökt till samma skola fast i olika orter?
    • Julia : Vilka yrkeshögskoleutbildningar har du sökt?
    • SYV-besökare :

      Alla skolor har sina egna antagningsprocesser. Du kan läsa mer om detta här: yrkeshogskolan.se/om-yrkeshogskolan/ansokan-och-antagning

    • Vägledare : Den "någon" som har berättat om det du skiver i din fråga har fel!
    • : Så man blir antagen på alla man söker till och sedan tackar ja eller nej själv? Om man sökt till samma skolor då fast i olika städer? Kommer man inte in på den man prioriterar högst upp om man nu kommer in? Tex affärshögskolan i Linköping och Gävle men la Linköping högst upp och ja kommer in men bara då i Linköping?
    • Anna : Du får gärna kontakta antagningen hos de utbildningsanordnare hos vilka du sökt yrkeshögskoleutbildningar; - detta för att få det mest rätta/aktuella svaret.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sara,

    man kan bli antagen till flera yh-utbildningar samtidigt, i alla fall hos oss på Nackademin. Däremot kan man bara gå 1 utbildning så man måste tacka nej till dem man inte vill gå.

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    enligt vad jag vet + några svar från YH-anordnare är det så här: ingen förändring mot tidigare, som det var innan, så är det nu också (eller fortfarande.. :). Alltså, man får söka hur många olika yrkeshögskoleutbildningar som helst - hos samma eller hos olika anordnare/skolor. Och man kan bli antagen till många olika yh samtidigt men sedan kan man ju inte läsa (oftast) fler än en utbildning (åt gången)... kanske kan man läsa 2 (om de är på distans eller om en av utbildningarna är på deltid).
    Antagning till yrkeshögskoleutbildningar fungerar, alltså, inte som antagning till högskola-universitet där man måste strikt-prioritera och Antagning.se antar endast till de högsta prioriterade alternativen upp till 150% av studietakt (45 högskolepoäng per termin).

    • : Om man sökt till affärsinriktad redovisningsekonom på affärshögskolan i Linköping, Gävle, Karlstad, Göteborg tex och sätter Linköping högst upp. Är det ej så att man bara blir antagen till den högst upp då om man kommer in? Just för affärshögskolan syftar jag då på . Eller kan man komma in på flera av affärshögskolans städer?!!
    • Julia : Enligt Myndighet för yrkeshögskola (fick vi svar) får inte utbildningsanordnare vägra anta till utbildningen pga samma person blev antagen till en annan utbildning, så jag tolkar det så här: om man vinner i konkurrensen kan man bli antagen till flera olika utbildningar med samma namn hos samma utbilningsanordnare (inom yrkeshögskola).