Oaaa
    Hej! Jag sitter lite fast just nu. Det är så att min kommun har antagningsstopp för komvux kurser, det är på grund av ekonomin säger de. Det öppnas inte igen förrän nästa år. Jag har några kurser kvar att ta för att kunna söka till universitet/högskola, vilket jag vill kunna ansöka senast denna vintern, för att börja nästa år. Jag tänkte ta distanskurser och göra dem snabbt för att bli klar så snabbt som möjligt. Min familj klagar varje dag att jag tar för lång tid på mig och måste börja universitet snabbt.

    Vad kan jag göra nu? Jag kan inte göra prövningarna som kostar 500kr, för jag har hört det är hemskt om man ska ta prövning i Svenska B. Dessutom är det mycket pengar om man ska ha flera kurser.

    Efter det kan jag bara tänka mig en till väg, att folkbokföra mig på en annan kommun. Hur är det då i Lund? har de råd för några komvux kurser just nu eller är det också antagningsstopp?

    Finns det flera vägar jag kan ta? Alla tips är välkomna!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Jag har ringt till Komvux i Lund och fick svar att det går att söka kurser på gymnasienivå hos dem. Så, om du blir folkbokförd i Lund, kan du söka. De kan inte garantera att alla som söker får plats, men de tar emot ansökningar och ännu finns det inga planer på att införa ansökningsstopp. Det är i alla fall det som de svarade i telefon idag, den 23 juni 2015.

    Du frågar om det finns flera vägar du kan ta. Se på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant Yrkeshögskoleutbildning att söka. In på yrkeshögskola kan man komma in även som obehörig.

    I fall du vill skaffa dig behörighet till högskola, så måste du på något sätt få både Grundläggande & särskild behörighet till till den högskoleutbildning som du vill söka. Svenska B är en obligatorisk kurs för ett Slutbetyg. Skulle du läsa mot gymnasieexamen, då är det även överliggande kurs i svenska som blir obligatorisk.

    Förutom läsa gymnasiala kurser, finns det prövningar. Det vet du redan. Du kan fråga om du skulle kunna bli befriad från avgift för en eller flera prövningar. Komvux eller Prövningsenheten kan göra undantag och befria från avgiften. Oftast görs undantag i fall personen har läst kursen och fick icke-godkänt betyg i den och ansöker om att få göra prövning i just den kursen för första gången.

    Nu gav jag dig några tips:
    se om du hittar en yrkeshögskoleutbildning att söka (man kan, förresten, söka många olika Yh samtidigt - för det är separat antagning till varje Yh & man kan få plats på flera och välja sen);
    - flytta till Lund;
    - fråga i din kommun om du kan bli befriad från avgift för Prövningar. Här kan du försöka argumentera: undervisning på komvux är gratis. Du kan inte ansöka för det är stopp, därför vill du få möjlighet att göra prövningar gratis (eller till reducerat pris). Det finns inga garantier att du blir befriad från avgiften, men jag tycker definitivt att du bör fråga.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Tack för svaret!
    • : Jag har tagit ett titt på yrkeshögskolorna, många IT-relaterade val krävde erfarenhet i yrket eller att man haft kurser som Programmering 1, Datorkunskap och m.m... Just de kurserna jag tänkta ta på komvux nu, som inte blev av på grund av min kommun. Så det blir nog inte YH för mig. Men tack för att du frågade komvux i Lund! Som det ser ut nu är det nog bäst att jag plugga via Lund. Tack igen för dina svar och tips!