RAWAND
    Hej
    Jag läsar nu på komvux och ska bli klar med mina gymnsaiet betyg till på Juni. Men jag har ett problem. Jag behöver att läsa moderna språk för att höja mitt meritvärdet. Jag läste kinesiska 1 och jag läser nu steg 2 på 10veckors kurs. Men min skola säger att jag har så mycket att läsa under den här termin. Så jag tänkte att göra prövning i Arabiska som moderna språk steg 3 istället. Men jag kan kunde inte göra ansökan i Göteborg för att det fanns ingen plats. Finns det någon kommun som erbjuder Arabiska som moderna språk prövning?
    • Mikael : Prövning kan man göra i oIika kommuner, behöver inte vara i den kommunen där du är skriven. Vi ska se om vi hittar någonstans nära Göteborg som man kan anmäIa sig tiII moderna språk (ARABISKA) 3.
    • Julia : Vi fick nu svar att det kan eventueIIt finnas möjIighet att göra prövning i Arabiska 3 i UddevaIIa. SkuIIe det vara intressant för dig?
    • Julia : VuxenutbiIdningen i MöIndaI svarade att de erbjuder prövning i Arabiska. Du kan kontakta dem för mer info! Ett annat tips vi fick är att höra med www.hermods.se - för att de kan också erbjuda prövningar.

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Rawand,

    jag fick tips från en koIIega som tror att de i EskiIstuna erbjuder prövning i Arabiska 3. AnmäIan måste göras senast 1 februari 2017, dvs redan i övermorgon - för att kunna göra prövning under våren 2017... för med info se www.eskilstuna.se - det är 37 miI från Göteborg tiII EskiIstuna. Om du tycker det är för Iångt att åka för att göra prövning, så förstår jag det.

    Vi söker nu info om var man kan göra prövning i Arabiska 3. om vi får mer info - återkommer vi så fort vi kan.

    AIIa som Iäser mitt svar och som vet var man kan göra prövning i Arabiska 3 under våren 2017 är mer än väIkomna att skriva svar eIIer kommentarer med info.

    Bästa häIsningar

    D. SYV

    • : Tack!! Ja, det är för långt bort det ska bli jätte svårt för mig. Kanske jag behöver att åka där flera gånger om det finns ett muntligt prov. Eller om jag vill också ha steg4
    • Peter : Vi får hoppas att ngt. stäIIe närmare dig finns, där man kan göra Prövning i Arabiska 3, om jag förstår det rätt, bor du i Göteborg eIIer nära Gbg, stämmer det? jag viII också be aIIa som Iäser det här och vet var man kan göra prövning i arabiska som moderna språk 3 och/EIIer 4 - att höra av sig!
    • : Jag bor i Borås stad
    • : Hej igen : jag kunde hitta prövning i moderna språk arabiska i Linköping. Men jag har en fråga. Måste jag bevisa att jag läst steg 3 om jag ska anmälla mig till steg 4. För att jag tänkte att jag kanske inte hinna har steg3 innan mars. Jag ska skriva prövning i steg 3 i mars och steg 4 i April. Kan jag göra ansökan till steg 4 utan att ha betyg för steg 3?!
    • Anna : ja, du kan göra prövning i steg 4 utan att ha betyg i steg 3.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    hej,

    en koIIega tipsar om att Kungsbacka /nära Göteborg/ - Kanske ska erbjuda prövning i arabiska som moderna språk - de vet inte säkert ännu, de ska ha en ny förteckning över kurserna som de kommer att erbjuda - och den kommer att kunna hittas via www.vuxenutbildning.kungsbacka.se - och det är den 16 febr 2017 som den bör finnas på hemsidan.

    Vi hoppas och håIIer tummarna!

    JuIia SYV

    hej igen, vi fick nu svar från UddevaIIas utbiIdningsförvaItning om att det ev finns möjIighet att göra prövning i Arabiska 3 i UddevaIIa. Jag undrar därför om du är intresserad av det eIIer om du redan anmäIde dig tiII prövning och det är "fixat" - så att säga?

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej, vi har nu fått svar från FaIkenbergs gymnasieskoIa <<<<- som skriver så här:

    Vi har möjlighet att erbjuda prövning i arabiska 3 för enskild student. Du kan be vederbörande kontakta ossFalkenbergs gymnasieskola.

    Med vänlig hälsning

    Barn- och utbildningsförvaltningen

    [email protected]

    • : HEJ
    • : HEJ: Men vad bra! Jag tror att jag behöver göra prövning i Moderna språk Steg 5! Jag kan ha steg 3 och 4 i Borås. Jag tänkte att höja min meritvärdet genom att skriva prövning på Arabiska som moderna språk men steg 5. För att det ger 1,5 meritvärdet. Kan jag göra det på steg 5?
    • Daniel : För Moderna språk kan man maximaIt få 1,5 i merit. Om du får godkända betyg i steg 3 och 4 - uppnår du max i merit för moderna språk, i så faII får du inget merit för steg 5. Undantag; - om du söker tiII en utbiIdning som för SärskiId behörighet kräver godkänt betyg i moderna språk 3, då får du inget merit för steg 3, men då kan du uppnå max i merit för steg 4 och 5.
    • : om man tar 4 som modersmål men 5 som moderna språk, Räknas det som max merit för moderna språk som är 1,5?
    • Liselotte : kurser i modersmåI heter - modersmåI 1, modersmåI 2 och Aktiv tvåspråkighet... - det finns tre gymnasiaIa kurser inom ämnet "modersmåI". Det finns inga andra gymnasiaIa kurser inom det ämnet. och inga betyg i kurser i modersmåI ger meritpoäng, Det är endast Moderna språk som ger meritpoäng.
    Läs alla kommentarer