ma
    hej! har fått erbjudande om att åka till england som au pair i höst och tänkte fråga om det skulle gå att kombinera med distansstudier på gymnasienivå? (tex via nti eller allmän linje på fhsk på distans.) då jag har en del kvar att läsa för högskolebehörighet och i så fall skulle ha "dötid" medan kidsen är i skolan/daycare så vore det ju idealiskt om det funkade.

    har ev tänkt åka till något annat land efter nyår för att vara au pair även där, är det olika regler om distansstudier beroende på vilket land man befinner sig i? tänker mig typ italien, kanada eller kanske irland, om det har någon betydelse.

    tack på förhand :))

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är inte förbjudet att befinna sig utomlands när man läser på Distans >>.

    Mitt råd är att du tar reda på om det är "distans utan obligatoriska träffar" eller "distans med obligatoriska träffar".
    Fråga också om det är några "fasta tider" som finns för t.ex Skype-seminarier eller om du måste tvunget, vara tillgänglig för din lärare/handledare under vissa bestämda tider (för att det i så fall kan bli svårt att arbeta som au pair >>samtidigt - då kanske familjen du jobbar för inte kan lova att du är ledig under just de tider som du måste studera t.ex genom att delta i obligatoriska "aktiviteter" - som t.ex Skype-genomgångar, Chatt eller tel.samtal mellan dig och din handledare eller inom en "studiegrupp", om ni ska göra grupparbete.

    Ang. vilket land du befinner dig i, kan det spela roll pga tidsskillnaden... om ett obligatoriskt seminarie /via Skype/ är i Sverige mitt på dagen, är det kanske mitt i natten i det landet du befinner dig i - och det kan eventuellt bli ett problem (om du inte sover på natten, hur ska du orka jobba på dagen)? och familjen du jobbar för kanske inte vill ha aktivitet i huset mitt på natten (du måste ju prata på Skype och det kanske väcker dem och de säger kanske i så fall att det går inte pga de vill ha det tyst på natten), men annars spelar det ingen roll vilket land du befinner dig i - bara du har bra Internet-uppkoppling.

    Ännu en synpunkt jag har: att orka jobba och studera samtidigt? Att hinna jobba och studera samtidigt? ...

    Vänligen

    Julia SYV