Fanny
    Hej!

    Jag har under en tid varit säker på att jag skulle läsa IB men har nyligen svajat till lite.
    IB verkar vara det perfekta för att försöka läsa på Cambridge/Oxford University och det är utmanande.

    Men anledningen till att jag nu är osäker är då jag tänker att estetiska programmet verkar så mycket mer avslappnat och kul.

    Jag vet att man gör intagningsprov för IB i Skara, men har lite olika frågor om de olika linjerna jag funderar på.

    1. Vad krävs i meritvärde för att komma in på estetiska programmet, musik?
    2. Vad krävs i meritvärde för att komma in på estetiska programmet, estetik och media?
    3. Vad kan man bli av ES musik?
    4. Vad kan man bli av ES estetik och media?
    5. Vad kan man bli av IB?

    Och vet att ES har grund likt SA, men har ändå en fråga om saker och ting där.
    Jag har länge drömt om att bli författare, men har intresse för fotografi, redigering, sång och i största allmänhet instrument.
    Även bra med språk.
    Som författare skulle jag skriva på både engelska och svenska, så det är klart.

    Jag vet inte riktigt vart jag hör hemma inom dessa tre linjerna.
    Musik, estetik och media, IB.
    De har alla mina intressen.
    Frågan är, vad passar en person som vill vara författare av dessa?

    Och en sista fråga: Hur bra är ES för att sedan läsa på högskolan?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fanny!

    Det är jättebra att du har många olika stor intressen och vet att du vill bli författare. Du vill också läsa på högskola och valet inför gymnasiet står mellan Estetiska programmet (två olika inriktningar) och IB-programmet.

    Både ES och IB är högskoleförberedande, vilket betyder att alla kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskola - läses som obligatoriska.

    Sedan är det ofta så att även Särskild behörighet krävs till olika högskoleutbildningar och det är Olika för olika utbildningar.

    Om man efter gymnasiet vill läsa utomlands, rekommenderar vi i första hand IB-programmet. Detta för att undervisning är på engelska på IB och att man läser så pass mycket matte och andra ämnen att man blir behörig till de flesta universitet utomlands. Nackdelar i att läsa på IB är att det är ganska tufft och att man kanske "halkar ner" lite i svenska (jämfört med att om man läste med undervisningsspråk Svenska).

    Angående vilka betyg som krävs för att komma in på IB & på olika inriktningar på ES, så är det ingen som vet. Det man vet är vilka Godkända betyg man behöver ha och sedan om konkurrens om platserna uppstår, då komme den med högre betyg in och sedan (i efterhand) ser man hur höga betyg som krävdes. Du kan läsa mer om det på den här sidan.

    Till inriktningen Musik på Estetiska programmet kan intredesprov/auditions behöva genomföras (inte alla skolor kräver det, men de flesta gör det). Man blir inte "godkänd" eller "underkänd" på de uppträdanden/uppspellningar utan man får ett antal poäng, som läggs ihop med betygspoängen och summan utgör en "siffra" men vilken man konkurrerar om plats på Inriktningen "musik" på ES.

    Om IB eller ES passar dig bäst, är det jättesvårt för mig att svara på. Det kan också vara så att båda programmen passar dig lika bra /fast på olika sätt/.

    Du skriver om att du vill bli Författare. Det är inte alla författare som har någon speciell utbildning. Några har gått olika skrivarkurser (på t.ex folkhögskolor eller högskolor) men de flesta inte har läst någon speciell utbildning - utan de har talang och historier att berätta och skriver och skickar till olika förlag och hoppas på att bli publicerade. Det finns t.ex en yrkeshögskoleutbildning som heter Manusförfattare. Det finns också många olika kurser på privata skolor på olika nivåer, och det är bra att läsa någon av dem, men det är inte obligatoriskt att läsa någon speciell utbildning för att kunna bli Författare.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte