Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32069 frågor besvarade.
Bästa sättet att disponera poäng från det individuella valet?
6Poäng
Chamsollah
Hej!
Jag kommer att välja ekonomiprogrammet men gillar SO ämnena väldigt mycket och vill förlora så få av dem som möjligt under gymnasiet.
Så vilka kurser ska jag välja av mina 400 poäng individuellt val för att kunna få både en Sam/Sam prägel på ekonomiprogrammet men också bra meritpoäng vilket är väldigt viktigt för mig.
Hej, SO ämnena ger tyvärr inga meritpoäng! Vad är viktigare för dig: att läsa SO eller att få meritpoäng ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
Utökat svar
Hej Chamsollah! Om Meritpoäng läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
och man kan få max i merit - på olika sätt. Om du inte kommer att läsa Moderna språk 3 /och högre/ då är det genom Engelska 7 och "högre kurser i matematik", högre än den behörighet som krävs till just den utbildning på högskola som du kommer att söka.
Därför är det också viktigt att veta vad som krävs på den högskoleutbildningen som du vill bli behörig till.
De SO ämnena som får läsas som programfördjupande är: Internationell ekonomi, Internationella relationer och Samhällskunskap 3.
Du väljer 300 poäng inom Programfördjupningen på EK + 200 poäng väljer alla elever (Individuellt val) - det är 500 poäng som du har att disponera med. Troligtvis behöver du 300 poäng för att uppnå max i Merit och då finns det 200 p. att läsa SO.
Fler exempel på kurser som får läsas som programfördjupande på EK och som också kan ses som SO är: Medier, samhälle och kommunikation1, Ledarskap och organisation, Etnicitet och kulturmöten, Sociologi, Religionskunskap 2 och Religionskunskap - specialisering; Rätten och samhället, Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, Historia 2a och 3.
Lycka till!
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation?
Alla tips är välkomna!
Maria
Liselotte: :
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret
Hej,
jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Hanna: :
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått.
1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Mikael: :
Hej Oleg,
ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret
Hej!
Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Liselotte: :
Hej Amina!
Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det?
Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret