sara
    Hej! Vad är ditt/era allra bästa tips och trix för ett bra resultat på högskoleprovet?
    Presterar man mycket bättre om man tränar massor innan eller gör det knappt någon skillnad?
    MVH :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    Högskoleprovet är som "vilket prov som helst" med den skillnaden att det är i "flera ämnen" och man inte på förhand vet "vilka kapitel" som provet avser. Om man läser & tränar mycket hela tiden, kontinuerligt, har givetvis bättre chans att få högre resultat. Att träna natten innan provet rekommenderas inte.
    Skall du göra HP nu snart, i slutet av oktober? Då rekommenderar vi att du redan innan provet bestämmer dig att du kommer att göra HP i slutet av mars /vårprovet/ - då vet du att inte allt hänger på just det här provet, att du har ännu en chans. Kostar, visserligen, 450 kr. (prishöjningen från 1 dec. i år) men det är bra investerade pengar med tanke på att man kan få plats på sin drömutbildningen.
    HP avser att mäta personens intellektuella kapacitet och bör därför inte spela så stor roll om man tränade och läste på veckan innan provet.
    Men om man lär sig några fler svåra svenska ord och får ett par av dem på provet, då "tjänar" man på det, så klart.
    Det som rekommenderas är att långt innan provet börja läsa mer på svenska och engelska; lösa matteuppgifterna - vilket slipar på logiska tänkandet och föra hälsosam livsstil: sova tillräckligt mycket, motionera och äta balanserad kost för att friskare kropp servar hjärnan mycket bättre.

    Sammanfattningsvis - Fragasyv.se rekommendationer "en vecka innan HP":
    - bestäm dig för att du kommer att göra om provet till våren; /statistiskt sett, får man bättre resultat för varje nästa omgång fram till omgång nr.4 eller 5).
    - träna på gamla HP uppgifter lite lagom /max en timme om dagen, helst i "mindre portioner", t.ex. 15 min med rast emellan/.
    - försök må så bra som möjligt /kost, sömn & motion - i balans/.
    - provåk till den adressen där du skall göra HP - så att du vet att du hittar dit (det är inte bra att komma "med andan i halsen" i sista sekunden), tänk på att det är på en LÖRDAG som HP äger rum och kollektivtrafikens tidtabell är annorlunda mot vardagar.
    - planera på förhand vad du tar med dig till HP /t.ex. en chokladkaka; lunch-smörgåsar; varm choklad i termos; frukt mm/; det blir en lång dag - du är hemifrån i ca 10 timmar och det är viktigt att äta och dricka under dagen; tänk även på att dricka tillräckligt med vatten också - man kan få ont i huvudet av vätskebrist/.
    - tänk på flera praktiska saker som att ställa flera /minst två/ väckarklockor samt ta fram kläderna kvällen innan HP.
    - kvällen innan HP rekommenderar vi att göra någon "lugn aktivitet" som du tycker om: film, musik eller massage och träna på gamla HP max 30 min.
    - på provdagen: viktigt att lyssna på provledaren & göra exakt som hen säger. Man kan nämligen bli tvungen att avbryta provet i fall provledaren anser att du inte följer reglerna /t.ex. fortsätter skriva efter "pennorna ner" order/.

    Jag hoppas att våra råd blir till hjälp för dig & vi önskar dig Lycka till & håller tummarna för dig!
    Julia SYV