Henrik

    Hej! Jag har precis fått ett betyg i svenska 3 där jag fått D på nationella provet och E på den vetenskapliga texten. För mig låter det osannolikt då jag i alla andra ämnen, biologi, kemi, matematik, samhälle, religion, svenska 2 och andra så har jag fått B eller A. Hursomhelst, det jag skrev om var något som kan vara smått känsligt för vissa och jag tror att den som rättat detta har gett betyg baserat på sina åsikter istället för att bedöma mina uppsatser på meriter. Jag har även skickat min vetenskapliga text till två av mina gamla lärare, en av de ansåg C och den andra ansåg att den var precis ett B. Varpå jag informerade de om att man skulle göra två vetenskapliga texter, den första var inte betygsgrundande utan var till för feedback. Jag fick inte feedback på den förrän en vecka efter att jag lämnade in min betygsgrundande text. Så jag fick ingen feedback att använda till min text. Jag vet att jag inte kan överklaga, vilket är dumt, men det måste ju på något sätt få läraren att stå till svars för detta. Jag har inte ens hittat att de är skyldiga att ge en utförlig motivering för sin betygsdömning. Så vad ska jag göra, jag fick C i slutbetyg men borde definitivt haft minst ett B. Så finns det någonting jag kan göra om läraren inte åtgärdar betyget eller ger en motivering?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Henrik,

    det är Rektorn som är ytterst ansvarig på en utbildningsenhet. Så, om du först pratar med läraren men ej får den förklaringen som du kan förstå och acceptera, prata i så fall med rektorn.
    För övrigt, så kan inte en SYV ha någon åsikt om betygssättningen, då vi i vår utbildning lär oss inte att sätta betyg; det gör lärare.

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    tanken är att lärare sätter rättvisa betyg. Tyvärr funkar det inte till 100%... lärare är också människor och kan göra fel. Anser man att läraren satt ett felaktigt betyg, pratar man med läraren i första hand: frågar hur det gick till ... och förhoppningsvis kan man reda ut alla missförstånd... Kan man inte det, vänder man sig till rektorn.
    I sista hand kan man anmäla skolan till Skolinspektionen.
    Jag eller mina kollegor, SYV-ar, kan egentligen inte ha någon uppfattning om huruvida ett visst betyg är satt, rätt eller felaktigt; och även om jag skulle ha en åsikt, så är den inte "värd" någonting, då jag inte har rätt att sätta betyg eller ändra betyg. Det är Lärarens kompetens. Men ytterst är det på varje skola REKTORN som är ansvarig.
    ****
    Allmänt gäller:
    Läraren har (eller borde ha) ingen anledning att medvetet sätta fel betyg. Men läraren kan göra fel. Upptäcks det att betyget är fel, kan rektorn ändra (i efterhand) ett redan satt betyg (dock händer det extremt sällan, i princip nästan uteslutande om läraren själv ber rektorn att ändra ett redan satt betyg, då läraren förklarar till rektorn att hen gjorde fel och satt fel betyg).
    Om de studerande visste bättre än läraren vilket betyg de förtjänar, då - tänker jag - de ej behöver ngn lärare, utan kan undervisa sig själva i så fall, om de är så duktiga och har så stor kunskap inom ämnet... Jag tänker också på en Prövning... på prövningen finns 2 lärare (en av dem - Medbedömare).