RM97

    Hej Om man har fått F på många kurser kan man ändå göra högskoleprovet och bli behörig till högskolan? En av de kurserna är självförsvar. Hur kan man göra prövning i den här kursen då? De andra kurser som fått F (mate 3, företag 2 , självförsvar och tyska) får de ersättas med en andra kurser? Eller måste jag ändå få godkänt i dem?Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Reza,
    högskoleprovet ger inte behörighet. Du måste ha grundläggande och särskild behörighet, även om du gör högskoleprovet.
    Högskoleprovet placerar dig i HP-urvalet och med det ger en extrachans att komma in på en svensk högskoleutbildning men obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör planering mot examensbevis. De kurser du nämner i din fråga är inte obligatoriska för examensbevis från komvux (med ett undantag: om du ska läsa mot examensbevis inom Teknik-Naturvetenskap, då är matematik 3c en obligatorisk kurs, men om du läser mot yrkesexamen eller mot examen inom Samhälle-Humaniora då behöver du inte ha högre mattekurser än matematik1).
    Det finns i och för sig även en väg in på högskola utan examensbevis - se information på Antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg - med 3-årig arbetslivserfarenhet behöver du (för att uppnå grundläggande behörighet) endast godkända betyg i några få gymnasiala kurser. Särskild behörighet måste du dock ha: det är olika (beroende på vad som just din högskoleutbildning kräver). Och för att ha någonting att konkurrera med gör du högskoleprovet. I så fall prövas du endast i HP-urvalet (detta för att meritvärde kan inte räknas fram på ofullständiga gymnasiala betyg).

    Studie- och yrkesvägledare
    • RM97 : tack, jag har gått ekonomi linjen, vill läsa till ekonomi på högskolan. har fått F på självförsvar, privat juridik, entreprenörskap, mate 3 och företags ekonom2. Jag vet att jag behöver matte och företag som ingår i särskilt behörighet. Tror du kan jag ersätta självförsvar, privat juridik och entreprenörskap med t.ex. engelska 7 och andra kurser som jag är bäst på? har fått studiebevis så tänkte läsa andra kurser och sen få examen bevis för att hamna i behörighetsgrupp 1. Tror ni funkar det? eftersom en av mina kompisar har fått F på några kurser och ersatte de med engelska 7 och mate 4. Vet inte om det är möjligt för mig också eller inte. MVH
    • Mikael : Titta på särskild behörighet till den utbildningen du vill komma in på; jag tror inte företagsekonomi krävs. Gör planering mot examensbevis tillsammans med Syv på komvux. Du behöver inte läsa ngn av de kurser som du fick F i, förutom matte3 som krävs för särskild behörighet.
    • Mikael : Börja med att söka läsa matte 3b på komvux, för den kursen behöver du få godkänt i. engelska är alltid bra att kunna mer inom, så sök engelska 7 också. Se vad komvux i din kommun kan erbjuda läsa; det är inte säkert att det finns så mycket att välja på.
    • RM97 : Tack tack. En till sak får jag läsa matte 3 på komvux fast redan fått 2500p från gymnasiet? Eller måste läsa den på egen hand och sen göra en prövning? Om det är okej så kan också läsa andra kurser på komvux och ersätta dem sen för att få examensbeviset? MVH
    • Anna : Du har inte fått ut examensbevis från gymnasiet, stämmer det? I så fall bör du kunna läsa mot examensbevis på komvux. Du som inte har examensbevis är ganska högt prioriterat på komvux, så jag tror du får plats på kurserna. Vill du läsa på egen hand och försöka hitta var du kan göra prövning, är det din rättighet att göra så. Vi rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux för att göra planering mot examensbevis.
    Läs alla kommentarer