Lisa

    Hej, jag går andra året på samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och min dröm är att starta ett eget hudvårdsmärke. Jag kan mycket generell information om ämnet men vet ej vilken utbildning jag ska gå för att komma dit. Har tänk att det kanske går att läsa till hudterapeut eller dermatolog. Jag har också kollat på internet där folk har sagt att dem läst till civilingengör med inriktning på kurser som organisk kemi och avancerad biologi. Sedan undrar jag hur man gör när man startar själva företaget. Hur gårt det till? Finns det speciella regler man måste lyda? Hur hittar man en anläggning där produkter kan produceras osv.? Kan man praktisera på en sådan anläggning medan man utbildas för att få erfarenhet? Tack för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Lisa, så roligt att du har en dröm om att starta eget hudvårdsmärke!
    Dock är det rätt så svårt. :( Du måste ha startkapital och affärskontakter; du måste också komma med en ny produkt som är bättre och/eller billigare än de befintliga produkter som redan nu finns på marknaden.
    Jag säger inte att det är omöjlit, men det är nödvändigt för dig att veta att det är rätt svårt. Det finns också risk att "gå i konkurs" och "sitta med skulder" t o m resten av sitt liv. Det händer tyvärr att företagare ej lyckas "ro sina projekt" i hamn, och de är samtidigt skyldiga pengar - till sina investerare; på så sätt kan man tvingas att under många år leva på existens-minimum och allt man tjänar ska gå till att betala skulder.
    Jag vill inte skrämmas, men jag tycker det är viktigt att känna till vilka risker som finns när man startar egetföretag.

    Tillbaka till din fråga.
    Det är inte nödvändigtvis så att hen som uppfinner en ny produkt själv också producerar och säljer den produkten. Ofta är det ett helt team som uppfinner nya kosmetiska produkter; och sedan är det helt andra personer som producerar och säljer dem.
    Så, frågan är om du är mest intresserad av själva "ägandet" /bli en egenföretagare/ eller om att jobba med marknadsföring /marknadsförare/ eller om du vill bli kemist och uppfinna nya kosmetiska produkter? Att bli allt detta i ett är mycket svårt.

    Jag kan ge dig tips om att du som Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs i åk3, skriver om egetföretagande och om hur det är att starta ett eget hudvårdsmärke; din inriktning är "beteende" - så du kan vinkla det mot "risker man tar när man ger sig in i egetföretagande och vilka egenskaper man ska ha för att lyckas", exempelvis... eller ngt. annat tema som på ngt. sätt har med ditt stora intresse att göra. Då får du möjlighet att närmare studera ämnen som hör ihop med det du vill åstadkomma.
    Kontakta Arbetsförmedlingen och fråga om du, trots att du fortfarande går på gymnasiet, skulle kunna delta i infomöte eller en kort utbildningsserie som AF brukar ordna för personer som är intresserade av att starta eget. Du kan säga att du skriver Gymnasiearbets inom det område, t.ex.

    Beroende på svar du ger på frågan om Vad som du Främst vill inrikta dig på, i alla fall till att börja med - att bli kemist, att bli marknadsförare eller om du vill starta eget (och kanske sälja produkter som en annan person har som sin uppfinning - du kan t.ex köpa patent på en redan existerande produkt och kanske får då ge produkten ditt namn, då du som ägare tar över patent) - så är det olika yrken och olika utbildningar som leder till de yrken. Kika gärna på:
    yrkespresentationerna Biolog>>; Toxikolog>>; Kemist>>; Uppfinnare>>Egenföretagare>>Marknadsförare>>Kosmetolog>>; och läs gärna också de svar som finns på https://www.fragasyv.se/fragor/vilken-sorts-utbildning-foer-att-bli-utvecklare-foer-kosmetikprodukter

    • : Hej, tack så mycket för ditt svar! Saker blev mycket tydligare och jag har en bild av allt, inklusive riskerna du nämnde. Jag tror att jag är mest intresserad av ägandet och själva företagandet. Att få ha mitt namn på något osv. Tack förresten för idéerna till gymnasiearbete mm. :)
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)