Hanna
    Hejsansvejsan!

    Jag går andra året på barn och fritids programmet och trivs bra!

    Jag belv godkänd i engelska i årskurs 1. Nu har jag börjat 2:an och engelska 6 börjar, vilket jag inte valt på grund av att jag har det lite kämpigt i det ämnet.
    Mattematik har jag det också kämpigt i, har fått "diagnosen" dyskalkyli som innebär att jag Mattematik svårigheter..

    Eftersom jag inte valt engelska 6 i tvån och inte matte, kommer jag kunna läsa upp dessa ämnen på komvux för att bli behörig till högskolan? för jag vill ju plugga vidare någon dag..
    Förresten, finns det speciell hjälp att få just inom matte på komvux om man nu har dyskalkyli? Har man någon speciell rättighet?
    Helst av allt skulle det vara skönt och slippa matten, men det behövs ju! :)

    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Så roligt att du trivs på din gymnasieutbildningen, jag blir glad av att få veta det!

    Jag vill börja med att tipsa dig om att det finns bra hemsidor som erbjuder mattehjälp gratis.
    T.ex. se här www.matteboken.se där du kan när det passar dig och helt kostnadsfritt träna på matteuppgifterna, repetera till och med grundskolematte och kika framåt på svårare Mattekurserna, om du vill.
    Och här http://www.mattecentrum.se/raknestugor/ kan du se om en Räknestuga finns i din stad. Om inte, kanske det öppnar snart: de blir fler och fler. Det är också gratis att delta i Mattecentrums verksamhet.

    Ang.få hjälp med matte, tycker inte jag att du behöver vänta tills efter gymnasiet utan sök upp speciallärare på din gymnasieskola och be om stödundervisning.
    Om du har Intyg om att du har Dyskalkyli har du rätt till stödundervisning & extra hjälp som kan erbjudas i olika former, t.ex. du kan få mer tid på dig när du skriver matteprov.
    Du bör absolut tala om det för mattelärare och be om extra stöd - och det gäller på alla nivåer, på gymnasiet, KomVux och vid alla andra studier.
    Ang. läsa efter gymnasiet, så finns det studier på KomVux /om man inte är behörig att söka till högskola/ men även på Yrkeshögskoleutbildningar /om du får Gymnasieexamen även utan att ha Eng 6 och Svenska 3/ för att det är generösare regler vid antagning till YHutbildningar.
    Nu vet jag inte vad du tänkte läsa efter gymnasiet, du kan återkomma och berätta om det, men än så länge skickar jag denna länk www.yhguiden.se och även direkta länkar till några yhUTBILDNINGAR bara som exempel på vad som finns inom Yrkeshögskola: http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/utbildningsproducent-blended-learning
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/brobygrafiska-utbildning/visuell-grafisk-kommunikator

    Du får hemskt gärna återkomma med fler uppgifter, så att vi kan ge dig ett ännu bättre svar!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV