Tabitha
    Hej! Jag tänkte söka till ssk men får inte riktigt koll vad gäller min behörighet. Har läst att vissa kurser på omvårdnadsprogrammet ska kunna mäta sig med Nk2, men jag läste det programmet för ganska länge sedan och kurserna verkar ha bytt namn osv. Med nedanstående kurser lästa, har jag behörighet att söka programmet eller behöver jag läsa något kurs på Komvux?

    Arbetsmiljö och säkerhet
    Biologi 1
    Matematik B
    Matematik 3c
    Matematik 4
    Medicinsk grundkurs
    Omvårdnad
    Vård- och omsorgsarbete
    PSYKOLOGI A
    Etik och livsfrågor
    Människan socialt och kulturellt
    Social omsorg
    Socialpsykiatri
    Socialt behandlingsarbete
    Arbetsmiljö - yrkesliv
    Datorkunskap
    Dans, form och gestaltning A
    Dans, form och gestaltning B
    Dans, form och gestaltning C
    Dramatisk form och komposition
    Dansimprovisation och komposition
    Dansträning
    Dans- och teaterhistoria
    Engelska A
    Engelska B
    Bild och form A
    Kroppen som uttrycksmedel
    Musik och ljudskapande
    Estetisk verksamhet
    Fotografisk bild A
    Filosofi
    Historia A
    Idrott och hälsa A
    Kultur- och ide'historia
    Matematik A
    Naturkunskap A
    Psykologi
    -
    Religionskunskap A
    SPECIALARBETE
    Samhällskunskap A
    C:Skriftlig och muntlig kommunikation
    A: Språket och människan
    B: Språk - litteratur - samhälle
    Teaterproduktion

    Vore såååå tacksam för svar :)
    Vänligen,
    T

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tabitha,

    det är bra att du har skrivit av de kurser som du har läst. Men jag undrar

    - vad är Namnet på det utbildningsdokumentet som du fick, är det Slutbetyg? eller Avgångsbetyg? Vad står det överst ?

    - en annan fråga är från vilket år är utbildningsdokumentet? det kan också vara viktigt.

    - har du GODKÄNDA betyg i alla kurser i ditt utbildningdokument? Om du har underkänt i någon kurs, vad heter den kursen?

    Det där med ersättningsmöjligheter kan vara lite krångligt och det är noga med "detaljer"...

    ...om man vill söka utbildning som leder till yrket Sjuksköterska >>, då behöver man inte läsa nk2 om man har godkända betyg i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1. Även om man har examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet>> eller från Naturbruksprogrammet>>, behöver man /oftast i alla fall/ inte läsa naturkunskap 2, därför att det finns "ersättningsmöjligheter".
    Jag set att du läste biologi 1, men jag kan inte se att du läste fysik eller kemi.
    Jag vet inte om du har examensbevis från ngt. program;

    det enklaste för dig kan vara att ta dina betyg till komvux - och prata med syv där; som ser ditt betygsdokument, ser ÖVERSKRIFT /vad dokumentet heter/ och även från vilket år dokumentet är; samt ser kurskoder och kan vid behov kontakta betygsexpert och fråga. Betygsexperten frågar oftast direkt efter Kurskoder för att det ibland är så att kursen har samma namn men i olika typer av utbildningsdokument ingår kurser med Olika koder och det kan utgöra skillnad.

    En stor och mycket viktig fråga är också om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier; även om du läste många kurser och förhoppningsvis har Godkända betyg i dem, i fall kurserna är inte ihopsatta till Slutbetyg eller Examensbevis - kan det visa sig att du ändå saknar Grundläggande behörighet och är i så fall inte behörig till högskolestudier. Dock är det i så fall möjligt att du på komvux kan rätt snabbt ta ut rätt typ av dokument och bli behörig.

    Ett alternativ är att du söker till sjuksköterskeprogrammet - så får du svar från Antagning.se om du är behörig eller inte. Antagning.se kommer att se vad för typ av utbildningsdokument du har, alla kurskoder och så har de ett antal experter ... vi har inte varit med om att Antagning.se skulle ha gjort fel bedömning; enligt vår erfarenhet bedömer de alltid rätt - både vad gäller Behörighet och också räknar ut rätt Meritvärde (för konkurrens om utbildningsplats).

    • : Hej och tack för era svar!
    • : Jag har slutbetyg från gymnasiet och högskolebehörighet. Därefter läste jag omvådnadsprogrammet 2004-2005 och läste dessa kurser och arbetade sedan som mentalskötare:
    • : Medicinsk grundkurs 100 p. (OMV1209), Omvårdnad 150 p (OMV1210), Vård&omsorgsarbete 200p (OMV1215) Etik&livsfrågor 100p (SOMS1201), Människan socialt och kulturellt 100 p (SOMS1202), Social omsorg 150 p (SOMS1204), Socialpsykiatri 100 p (SOMS1205) Socialt behandlingsarbete 100 p (SOMS1206).
    • : Sedan har jag även läst mattte 3 och 4 men det har nog ingen betydelse...
    • : Jag har godkänt i alla kurser ´jag läst.
    Läs alla kommentarer