Lucas

    Hej SYV! Jag har frågor. Jag vill finna vilken natur utbildning jag behöver och kan gå inom inrikting ”natur guide/ äventyrs turism/ ” (vet ej om jag vill gå andra inriktningar som natur och kultur vägledning). *När det gäller mitt specifika område: Vad är skillnaden på folkhögskola, universitet, högskola? *Behöver jag fysik 1A, MA3C, Kemi 1 + fristående kurs för att komplettera för ett fullständigt gymnasie betyg)? För att kunna ansöka och i framtiden eller kan jag ansöka direkt? Hur viktigt är betygen för de ämnerna och vald utbildning som natur guide? (För uni/ folkhögskola). Om jag söker det som ger mest praktiskt och mest uteliv (det som är MINST sitta på en stol och studera ”teori”) är det folkhögskola jag väljer då eller vilken typ av utbildnings form söker jag? Stillasittande liv är inget för mig. Jag söker en utbildning för utomhus blandat med rörelser + teori. Jag studerar just nu på komvux inom Fysik 1A för att komplettera betygen från gymnasiet. Fysik 1A. Matte 3C. Kemi 1. (En valfri kurs för samla poäng). Jag studerade MA3C på komvux 20V med 25% och fick ett F i kursen. Jag känner att det går bättre med studierna och jag kommer ihåg det jag lärt mig bättre. Jag känner att jag saknar ”glöden” för att jag vet inte vart jag är påväg då jag vet inte vilken natur guide utbildning och gå + när. Det jag är tacksam för är kunskapen jag har lärt mig inom matten och fysiken. Jag finner det användbart! Jag har haft möten med studie pedagoger + läraren som tror att jag inte behöver Fysik 1a, kemi1. MA3C, och slösar min tid med studier: Jag tror folkhögskola natur guide är det som ger mig mest.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    titta gärna på vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola:
    utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare
    utbildning/campus-are/are-vildmark-och-aventyrsguide
    utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    utbildning/hvilan-utbildning/praktisk-skogs-och-naturvardare
    utbildning/dacapo-mariestad/att-bevara-och-aterskapa-natur
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, bl a sökande utan fullständig gymnasieutbildning. Det är givetvis bättre att bli "så behörig som möjligt" för att öka sina chanser, men du kan söka med (nästan) vilka meriter som helst och ändå ha chans att komma in.
    Utbildningar till Naturguide kan finnas inom olika skolformer. Hittar du passande utbildningar inom folkhögskola, kan du söka till dem, och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar, utbildningar hos privata skolor och utbildningar utomlands och du kan samtidigt söka även till högskola-universitet men här behöver du bli behörig (både vad gäller grundläggande och även särskild behörighet). Yrket Naturguide och liknande yrken*** är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att det är hen som anställer som bestämmer vilken utbildning som "krävs" eller önskas.
    *** Se gärna några exempel på "liknande yrken": Bergsguide, Fjällräddare, Lavintekniker, Äventyrare, Äventyrsguide, Hundspannsguide.
    Om du vill ta ut gymnasieexamen från komvux, så kan du skippa fysik, kemi och högre mattekurser om du gör om din studieplan mot att sikta på examen inom Samhälle-Humaniora eller Yrkesexamen. Inom komvux kan utbildningar till Trädgårdsarbetare, Fastighetsskötare, Byggnadsarbetare, Undersköterska, Bussförare och andra praktiska yrken, finnas. Att kunna ge första hjälpen och kunna så mycket som möjligt inom medicin och omvårdnad är mycket värdefull om man leder en grupp i naturen (olycka eller plötsligt sjukdomsfall kan inträffa när som helst) så utbildning till Undersköterska är mycket värdefull och även utbildning till förare, t.ex bussförare, lastbilsförare - att kunna framföra olika sorters fordon är ett stort plus om man ska guida folk i naturen (du kan t.ex behöva hämta din grupp någonstans och köra dem till en plats där ni ska påbörja vandring i naturen; du kan också behöva hämta "supplies" i form av proviant, tält och utrustning och för det behöver lasta in varorna i en lastbil och någon måste ju köpa den.. så om du kan göra det själv, så är du en mer attraktiv person att anställa). Så, "poängen" jag vill göra här går ut på att i fall du kan på komvux läsa mot examen som Undersköterska eller som Yrkesförare, så kan du uppnå flera olika mål samtidigt: du får ut exmensbevis/yrkesexamen, inom vilken går att inkludera alla kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier + många kurser som krävs för särskild behörighet till olika eftergymnasiala utbildningar; du lär dig ett praktiskt yrke och har med det en bra grund att stå och "falla tillbaka" på, och du blir behörig att söka till många olika eftergymnasiala utbildningar.