Ranya
    Hej jag gick på vård och omsorg programmet men nu vill jag byta till natur , och är osäker
    Jag hade bara E i no ämnena men jag hade C i matte (i 9an )
    och alla säger att natur är jätte svårt därför är jag förvirrad
    Aså börja man från början eller måste man har förkunskaper ?
    tycker du att jag ska välja natur

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ranya,
    om jag förstod dig rätt, så har du gått ett år på Vård/omsorgsprogrammet och vill nu "byta" till Naturvetenskapligt program & undrar om det är rätt sak att göra.

    Jag undrar om du har tagit reda på om det finns lediga platser på Naturvetenskapligt program i å k 1 på någon skola som finns i din stad eller inom Samarbetsavtalsområdet, dvs någon skola dit du "tillhör"; en annan fråga är: är du behörig till ett Naturvetenskapligt program? Det är nämligen olika behörighetskrav till olika program.
    Till NA /Naturvet.progr/ måste man ha godkända betyg från å k 9 i grundskolan i svenska, engelska, matematik samt 9 andra ämnen (kemi, fysik & biologi samt sex valfria ämnen).

    Du frågar om man måste ha förkunskaper eller om man börjar från början?
    Förkunskaper är /se ovan/ 12 godkända betyg från å k 9 och du måste läsa Natur från å k 1 /det är för stor skillnad mellan VO & NA, du kan själv jämföra programplaner
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf/.

    Om du är behörig till Naturvetenskapligt program & det finns lediga platser i å k 1 - kan du i så fall "byta", det vill säga börja om från å k 1 på gymnasiet.

    Ang. om det är rätt sak för dig att göra...? Fundera över följande: vad vill du göra efter gymnasiet? Vill du söka jobb direkt eller söka plats på en eftergymnasial utbildning (och vilken utbildning i så fall)?

    Du kan titta in på www.yhguiden.se (Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än Universitetsutbildningar, vilket är jättesynd för att det finns väldigt många bra utbildningar som leder till jobb).

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Ja jag gick ett år på vård och nu fundera jag att byta till natur
    • : Jag är behörig till natur programmet men jag menade att jag inte hade höga betyg i no ämnena eftersom jag läste de i 9an bara Drf undrar jag om det kommer att gå bra för mig i natur ? Jag läste inte no ämnena från sjuan därför fråga jag om man behöver har förkunskaper eller börja man från början ??
    • : Jag vet inte vad jag vill bli men jag vet att jag vill plugga vidare och jag tänkte att natur är ett bredd program
    • Julia : Om du är behörig till NA, så kan du klara studierna. Att du började med NO-ämnena sent kan du kompensera med att lägga ner mycket tid, energi & engagemang i dina studier. Jag undrar vad är det som gör att du nu vill byta program? Vad är dina planer efter gymnasiet? Om jag får svar på de frågorna, kan jag ge dig ett bättre svar.
    • : Jag upptäckte att vård och omsorg var inte det rätta för mig efter praktiken , efter gymnasiet vill plugga vidare men vet inte vilken yrke jag ska jobba med
    • : Jag är jätte förvirrad och vet inte vad jag göra jag är rädd att välja natur eftersom många säger att det är svårt plus att jag kan inte byta till ett annan program en gång till men samtidigt är jag intresserad av natur
    • Julia : Om du vill plugga efter gymnasiet, men vet inte exakt vilket yrke du vill skaffa dig, varför satsa på en av de mest krävande gymnasieprogram, som NA är? Se på http://www.gymnasieguiden.se/program vilka program som finns. Titta extra noga på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA och om du är intresserad av natur, som du skriver, så kan du lägga NO-kurserna inom Individuellt val, 200 p. samt välja "Natur"-inriktning på ditt Examensarbete, 100 p. Du kan även ansöka om "en utökad kurs", d v s om att läsa ännu n "natur-kurs" extra.
    • Julia : Om jag förstår dig rätt, så har du ännu inte sökt plats på ett annat program. Skolan börjar om två veckor & antagningen är avslutad, nu kanske du bara kan välja bland de utbildningar, där det finns lediga platser. Har du tagit reda på vilka utbildningar de lediga platserna finns?
    • Julia : NA är ett mycket "brett" program, men det är SA också och även Estetiska programmet /det finns många eftergymnasiala utb. som man blir behörig till efter alla högskoleförberedande program/.
    • : Så du menar att jag kan välja Samhälle med inriktning Natur? Kan jag välja no ämnen redan i första året eller andra ?
    • Julia : Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf t.ex. Inriktning "Beteendevetenskap", där man läser Psykologi & Sociologi (ämnena som ligger mitt emellan "natur" och "samhälle"). "Naturämnena" kan du önska lägga in inom Individuellt val, 200 p.
    • Julia : Men den viktigaste frågan just nu är VAR FINNS DET LEDIGA PLATSER? Antagningen är avslutad & om alla platser är upptagna, kan de ställa dig i reserv, men vad händer om du inte kommer in? Då har du plats på VO & kan fortsätta i å k 2 och söka till å k 1 ännu nästa år - då kommer du att "förlora" två år... det är inte förlorad tid, för att man lär sig alltid ngt nyttigt och blir mognare med mer livserfarenhet - men du kommer att vara två år äldre än dina klasskompisar... men det kanske är ok för dig. Har jag förstått dig rätt i att du inte sökte Naturprogrammet eller ngt. annat program ännu?
    • : Ja jag vet inte var det finns lediga plaster men de har ställt mig i reserv
    • : Jag få kontakta alla skolor som ligger nära
    • Julia : Om de ställde dig i RESERV, måste det betyda att alla platser är upptagna - annars tas alla behöriga in direkt. Du kan fråga på Antagningskansliet - som har koll på alla skolor samtidigt, så slipper du kontakta varje skola. Jag vet inte var du bor, men här hittar du snabbt kontaktuppgifterna till alla Antagningskanslier http://www.antagningskanslier.se/ Du behöver inte logga in, välj rätt kommun & tryck på SÖK.
    • Julia : Bra om vi kan hjälpa! Skriv en NY FRÅGA i fall du vill ha svar snabbare för att vi ser de Nya/obesvarade frågor först & prioriterar dem! Håller tummarna för dig! *L* ;-)
    Läs alla kommentarer