Adde

    Hej, jag går i 2an och tycker ekonomiprogrammet är för svårt så har frågat om det går att byta linje, jag har tur eftersom att det verkar gå till tex VO fast i årskurs 1 då. Men nu till frågan, sparas betygen automatiskt som jag läst som till exempel i svenska 1, eller måste jag begära ut dem betygen eller liknande från min skola om jag byter till en annan skola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    du behöver inte vara orolig över att betygen inte sparas eller inte ska gå att få ut. Satta betyg gäller tillsvidare. Men du (kanske) kommer behöva läsa om vissa kurser i vilka du redan har godkända betyg om du byter nu till årskurs 1 - detta om du vill behålla rätten till studiehjälpen från CSN.
    Saken är den att gymnasieelever har rätt till studiehjälpen från CSN endast om de läser på heltid. Skulle du hoppa över de kurser som VO-eleverna läser i årskurs1, t.ex Svenska 1, Engelska 5 och Idrott och hälsa1, så läser du i så fall på deltid och med det inte har rätt till studiestöd från CSN.

    Du får ta in betygen från ditt "gamla" program in i examensbevis från ditt nya program, ja, det är inga problem här, men det där med att läsa på hel- respektive deltid i förhållande till rätten till studiehjälpen från CSN, kan "tvinga" dig att läsa om kurserna. Vid omläsning har du möjlighet att få ännu bättre kunskaper och ännu högre betyg, vilket är en stor fördel.
    Men om du får möjlighet att få ihop det till heltid även utan att läsa om de kurser där du har godkända betyg, då är det jättebra. Du behöver prata med SYV-en på den nya utbildningen om det. Mycket beror på hur schemat ser ut: om du på den tiden eleverna läser de kurser i vilka du redan har godkända betyg kan läsa andra kurser, får du gärna göra det.

    Och, som sagt, betygen du fick, redan, de gäller! Det är nog inga som helst problem att begära ut dem. Du kan göra det själv eller personal på den nya skolan. Om du skulle läsa om någon eller några kurser och skulle råka få lägre betyg än du hade förut, då kommer det högre betyget att gälla. Exempel: vi säger att du hade B i Svenska 1. Du läser om kursen på den nya utbildningen och råkar få betyget C. Lugnt! Ditt "gamla"/högre betyg kommer att gälla och tas in i ditt examensbevis. Så, du kan inte sänka dina betyg vid omläsning. Men skulle du få A, då gäller A-betyget. Alltså, om man har flera betyg i samma kurs då gäller det högre betyget, oavsett om man får det tidigare eller senare än det andra betyget.

    • Adde : Tack så jättemycket för snabbt svar! Så om jag närvarar på tex svenska 1 som jag redan fått godkänt i sen 1an, men får F i det betyget om man läser om kursen, gäller fortfarande det godkända betyget då?
    • Anna : Ja. Det är alltid så att om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det högre betyget. Men om du ska läsa om - försök lära dig mera och få ännu högre betyg. Både kunskaperna och högre betygen kan du i framtiden ha mycket stor nytta av!