Shahriar

    Hej Min fru har kandidatexamen i biologi från utomland och skulle vilja kunna börja arbeta som biologi lärare. Min fråga är vilka förutsättningar och krav finns för de som har en liknande examen från utomlandet hur kan de utjämna sina egen examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Shahriar!
    En "behörig lärare" är i Sverige hen som har lärarlegitimation från skolverket. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. Jag förstår det på det viset att din fru inte har just Lärarexamen.

    När det är lärarbrist kan ibland nästan "vem som helst" få lov att (i alla fall tillfälligt) undervisa. Hon kan söka jobb och se om hon får vikariat eller kan hoppa in och jobba några timmar då och då vid ordinarie lärarens frånvaro.

    För att få ut lärarlegitimation måste annars strikta krav uppfyllas.
    Ibland kan man hitta något projekt som hjälper akademiker utbildade i utlandet att snabbare få lärarexamen och efter det kan man ansöka om lärarlegitimation hos skolverket.
    Mitt råd är att du/ni vänder er till studievägledningen på lärarhögskolorna (i första hand på det lärosäte som ligger närmast där ni bor).

    Studie- och yrkesvägledare