Suka

    Hej, jag kommer det här året ta gymnasieexamen men jag vill byta linje. Dvs jag har läst teknik på gymnasiet men jag märker att min motivation är borta, kommer kanske i framtiden fortsätta med tekniken men just nu vill jag hellre bli busschuafför eller jobba inom taxin. Så jag tänkte ansöka komvux (fordon och transport) men vad hjälper det mig med. Är jag efter utbildningen färdig chuafför. Vilka berhörighetskrav finns det dvs måste man ha körtkort redan eller måste man typ kunna köra bil eller? Jag såg på en hemsida att utbildningen är runt 20 veckor och då undrar jag vad man typ gör på lektionerna. Är det bara teori eller kommer de låta oss övningsköra bussar eller bilar? Om det är bara teori, vad ska jag läsa efter och hur lång tid tar det??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildning, och komma in på yrkesutbildning på gymnasial nivå när man redan har "gymnasiekompetens" brukar vara svårt, ibland omöjligt. Har man endast grundskolekompetens, alltså inte har läst på gymnasial nivå - så är chanserna betydligt större att komma in på en yrkesutbildning på komvux (bl.a på utbildning som leder till yrket Busschaufför).
    Följande krav brukar ställas inför antagning till Busschaufförutbildningen på Komvux: Du skall inneha B-körkort (för personbil) samt körkortstillstånd för buss D. Körkortstillståndet ska skickas in tillsammans med ansökan och du ska samtidigt skicka en kopia på ditt körkort. Du skall vara minst 23 år gammal för få ett D-körkort (för buss) utan begränsningar. Men Du brukar kunna söka till bussförarutbildningen om du fyller 21 år senast den dag när utbildningen slutar. Angående längd på utbildningen så varierar den beroende på vilka förkunskaper man har. T.ex de som tidigare har jobbat som busschaufförer (i andra länder) kan kanske klara av ta svenskt D-körkort på 11 veckor. Annars kan utbildningen vara i upp till 42 veckor.
    Vad jag vet, så brukar man få köra en "provlektion" innan man antas där körläraren bedömer om man har förutsättningar att bli en bra busschaufför. De som får avslag på "den punkten" brukar få svar att de inte är tillräckligt vana körare av personbil, tar risker, kör för fort (eller för långsamt), alltså på olika sätt påvisar att de ännu inte är tillräckligt säkra i körning av personbil och det saknas därför förutsättningar att lära dem bli "bra" bussförare.
    Om du tar ut examensbevis, blir dina förutsättningar att komma in på yrkesutbildning på komvux väldigt små (kanske obefintliga). Om du har tur, så kanske kan Arbetsförmedlingen (AF) köpa bussförarutbildning för dig, men det går inte att säga på förhand om det blir möjligt. Du måste få körkort B, för personbil "av egen maskin" och hinna fylla 20 år (annars anses du vara för ung för att påbörja utbildning till bussförare). Vidare prioriterar AF långtidsarbetslösa, alltså att man är inskriven på AF under lång tid och att AF gör bedömning att med bussförarutb.har du goda chanser att få jobb men utan den har du väldigt små chanser att få jobb. Även har kan gymnasieutbildning/examensbevis "sätta käppar i hjulet" för dig. Detta pga AF kan lätt göra bedömning att med gymnasieexamen kan du få "något annat jobb" och köpa utbildning till andra i stället för dig. De "andra" i det sammanhanget kan t.ex vara personer som i andra länder redan har jobbat som bussförare eller de som helt saknar gymnasiekompetens men har haft B-körkort, för personbil, under lång tid (kanske 15-20 år) och kör bil ofta och är säkra bilförare.
    Hur som helst, så finns ingen garanti för dig att antas till komvux-utbildning till bussförare (eller till någon annan yrkesutbildning på komvux).
    Den säkraste vägen för dig till bussföraryrket skulle vara att du söker till FT/transport på gymnasiet, men du får inte ha 3-årig utbildning från gymnasiet redan (man kan inte antas till ännu en gymnasial utbildning). Tråkigt nog, måste jag råda dig att hoppa av din nuvarande gymn.utbildning och söka till FT/transport till hösten 2021. Om du är 18 år och fyller 19 år under året 2021, år du ännu inte för gammal för att komma in på år1 på gymnasiet. Men det blir din sista chans (för att från 1 juli det kalenderåret du fyller 20, hör du till komvux).