Saga SYV

    Hejsan,

    Kirurg >>> är specialistläkare, dvs i grunden Läkare >>>. I Sverige är läkare ett av de så kallade legitimationsyrken och det går inte att bli läkare i Sverige på annat sätt än genom att läsa på läkarprogrammet.
    Särskild behörighet till läkarprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och i Matematik 4. Dessutom krävs det alltid Grundläggande behörighet för att kunna komma in på alla högskole- och universitetsutbildninga i Sverige.

    Vård- och omsorgsprogrammet >>> är ett gymnasial yrkesprogram. Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet.

    Elever på yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet som "utökade kurser", dvs utanför programmets 2500 poäng, men om man vill, kan man rymma de kurser inom programmet, slippa läsa på mer än heltid och på VO gör man det så här:
    och man har ändå 200 poäng Individuellt val att läsa.
    I fall man har som mål att komma in på läkarprogrammet, rekommenderar jag att läsa matematik 2a och matematik 3b. Detta pga i så fall blir man behörig att söka till Naturvetenskapligt basår.

    Komplettera efter gymnasiet kan man på

    - komvux

    - folkhögskola

    - självstudier + prövningar

    eller på ett naturvetenskapligt/tekniskt basår (eller bastermin).

    Med godkända betyg i matematik 2 och helst även 3 - blir man behörig att inte endast komplettera på komvux, folkhögskola eller genom prövningar, men kan även söka till naturvet.basår (i många städer krävs matte 2, men i stockholm och göteborg krävs även matte 3 för att komma på nat.vet.basåret).

    Kan man som elev tänka sig att läsa på mer än heltid, bör man ta på sig att läsa kurser för Grundläggande behörighet (på VO är det Svenska/SAS 3 och Engelska 6) som U-kurser, utökade och på sätt "befria" 200 poäng för att ev. kunna läsa t.ex Kemi 1 och Biologi 1 (om elevens gymnasieskola kan erbjuda läsa de kurser).
    I så fall återstår det att efter gymnasiet att komplettera med följande kurser:
    Fysik 1a och 2
    Kemi 2
    Biologi 2
    och Matematik 4.

    Det är sammanlagt kurser á 550 poäng (som på heltid kan läsas på 27.5 veckor).

    Man kan på VO inte bli behörig till läkarprogrammet, men man kan bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och de utbildningar som kräver samma behörighet som sjuksköterskeprogrammet - läs gärna om det på www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo