Hanna

    Hej! Jag gick ur gymnasiet 2012 med ig i en del kurser. Nu 8 år senare vill jag läsa på högskola och läser därför på komvux, planen var att läsa upp poängen/de kurser jag fått ig i. När vi gjorde min studieplan ihop med Syo måste jag nu läsa betydligt mer kurser än bara de jag fått ig (F) i. Fick förklarat för mig att alla kurser jag läst och klarat under gymnasiet inte går att omvandla till nya kurser nu och därför bara försvinner dom poängen och jag måste läsa till nya kurser. Detta motsvarar ungefär ett år extra (!) studier via komvux för mig, utöver det år det tar för mig att läsa upp icke godkända-kurser, enbart för att de gamla som jag fått godkänt i inte går att omvandla. Stämmer detta verkligen? Om jag hade haft fullständiga betyg från gymnasiet, det vill säga godkänt i alla kurser, hade jag ju varit behörig att söka högskola/universitet nu med betyget i dom gamla kurserna som ”inte längre finns”. Det känns ju orättvist (med brist på bättre ordval) att de poängen man faktiskt redan har införskaffat sig inte existerar när man ska få en examen via komvux, men de gäller däremot om man hade sökt direkt till högskolan. Önskar få detta bekräftat och få svar på om det finns något annat alternativ än att spendera 2 år (Istället för 1 år) via komvux med studielån för att kunna söka in på högskola/universitet? Tack på förhand!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Har du fått Slutbetyg eller Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet?

    Har du ngn gång gjort högskoleprovet?

    Har du minst treårig arbetslivserfarenhet?

    • :

      Jag fick ett samlat betygsdokument. Vad är det för skillnad på slutbetyg och samlat betygsdokument? Jag ska göra högskoleprovet nu den 25e oktober. Jag har arbetat sedan studenten, så ja, jag har mer än tre års arbetserfarenhet :)

    • Julia : Om "3-års arbetslivserfarenhet" var god se https://antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-vag/ - jag ska nu skriva ett nytt svar till dig. :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Det är väldigt stor skillnad på Slutbetyg och Samlat betygsdokument. Du som ännu inte har fått ett slutbetyg, kan få ut ett Slutbetyg men "deadline"är 1 juli 2021, alltså efter det datumet kan man endast få ut Examensbevis, vilket ställer högre krav. Du skulle vinna på att försöka hinna få ut ett Slutbetyg.

    8-års regeln
    Ja, det stämmer att det finns 8-års regeln, alltså att kurserna som tas in i ett Slutbetyg får inte vara mer än 8 år gamla, men det finns också undantag. T.ex om du vill ta in Matematik A i ditt slutbetyg och kursen är mer än 8 år gammal, så kan du nu läsa matematik 2 som är högre kurs i samma ämne och genom det påvisa att du har aktuella kunskaper i den "gamla kursen". Även viss arbetslivserfarenhet (t.ex om man kan påvisa att du använde engelska i jobbet) kan ge Komvux möjlighet att göra undantag från 8-års regeln.

    Slutbetyg eller Examensbevis?
    Om du nu ska läsa mot Examensbevis i stället - då stämmer det att de kurser som inte kan omvandlas, går "förlorade". Betygen i enskilda kurser gäller tillsvidare men de kan inte tas in i examensbevis.

    Du får gärna visa mitt svar till SYV på komvux. Hen kan också kontakta oss om hen vill. Vi på FRåGA SYV bestämmer inte reglerna och utfärdar inte heller betygsdokument, men vi kan ge råd och tips på hur man kan tänka i olika situationer, t.ex vilka undantag som kan finnas.
    Det är Rektor på komvux eller "betygsgruppen", som finns på komvux i större kommuner, som kan bevilja undantag från 8-års regeln. Notering bör i så fall finnas för varje kurs som är "för gammal" men som ändå tas in i ett Slutbetyg (alltså inte "undantag för alla kurser på en gång", nej :).

    Jag kan inte lova dig att det kommer att gå att få så pass många undantag så att du skulle hinna få ut ett Slutbetyg, men jag tycker det är värt att titta på den möjligheten. :)

    För att komvux ska kunna utfärda ett slutbetyg måste du ha betygen i 2350 gymnasiala poäng och av dem max 100p. får vara F eller IG, alltså 2250 poäng måste vara godkända betyg.
    Om du skulle kunna läsa på mer än heltid + göra prövningar i några kurser + undantag för ett större antal kurser i vilka du har "gamla betyg", så skulle det kanske gå få ut ett Slutbetyg innan 1 juli 2021.

    Reell kompetens - en annan väg
    Var god se info på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg - vilket handlar om att det räcker med några få godkända gymnasiala betyg + minst 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid för att du ska bedömas som Grundläggande behörig till svenska högskolestudier. Kurser för särskild behörighet behöver du ha, t.ex till socinomprogrammet - matematik B eller 2; och Samhällskunskap A eller 1b.
    Men i så fall har du inget att konkurrera med - om platsen på högskola***, och du kan konkurrera med Högskoleprovsresultatet.
    *** - meritvärde kan inte räknas ut på ofullständiga betyg. För behörighet räcker det att du har G (eller E) alltså godkänt betyg i kurserna. Om man är grundläggande behörig endast på reell kompetens och inte har resultat från HP, då kan man antas till högskoleutb., där tomma/lediga platser finns (alltså där man ej behöver konkurrera om plats).

    Vänligen
    Julia