Gabriella
    Hej. Jag läser min sista termin på gymnasiet och är intresserad av läkarprogrammet. Hur det ser ut just nu med jämförelsetalet tror jag inte att jag ska kunna komma in på ht20 men kanske har jag en möjlighet att komma in vt21.
    Om jag skulle läsa på komvux under hösten 2020 skulle jag kunna konkurrera i både urvalsgrupp bi och bii. Om jag förbättrar 2/3 av mina betyg under den hösten och ifall jag inte kommer in med mina gymnasiala betyg har jag större möjlighet att komma in i läkarprogrammet?
    • Vägledare : Har du gjort högskoleprovet? Och även om du redag har gjort HP men ej har det högsta möjliga 2.0 på HP, gör HP ännu en gång. Anmälningsperiod pågår nu och till 3 febr 2020 - inför HP 4 april 2020.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    komvux brukar ej kunna ta in om du vill läsa samma kurser i vilka du redan har godkända betyg; komvux har inte resurser för det. Söka kan du givetvis - både till komvux och till läkarprogrammet, att man söker betyder tyvärr inte att man kommer in.

    När du skriver "förbättra 2/3" betyg... menar du då att du vill höja betygen i två tredje delar av gymnasiala kurser? Du läste 2/3 delar av gymnasiet på 2 år på heltid - hur ska man då kunna höja så många betyg på en termin? För det första, så är chansen att få läsa en kurs på komvux om man har godkänt betyg i den - minimal/obefintlig. För det andra att höja så många betyg under en endaste termin (ännu kortare tid än så - för att kompletteringar ska vara inne redan i början på december 2020) då blir höstterminen "för dig" kanske max 15 veckor och då måste du i så fall höja ett betyg per vecka... hur skulle det kunna gå till?

    Prövningar
    När du inte längre är gymnasieelev, får du göra prövningar i hela Sverige, i alla kommuner. Dock är det svårt och blir allt svårare att hitta var det går att anmäla sig. Med avgiften på 500kr per prövningsförsök, anser sig många ha råd att chansa; folk anmäler sig därför ofta "hej vilt" utan att förbereda sig med tanke på att om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller (på så sätt är det ofarligt att få lägre betyg i samma kurs).

    Högskoleprovet
    Ett mycket bra alternativ är högskoleprovet. Avgift för HP är lägre än för en prövning, endast 450kr. Även om du kanske redan har resultat från HP, kan du göra HP ännu en gång; nästa chans är 4 april 2020 (och anmälningsperiod är t o m 3 febr 2020).

    Allmän kurs på en folkhögskola
    Du kan samtidigt som du gör HP; söker till komvux, söker till läkarprogrammet och letar var du kan anmäla dig till prövningar även söka till allmänna kurser på många olika folkhögskolor. På ett år (som snabbast) kan man få OMDÖME om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola. Högsta omdöme är 4.0 och med det (alltså, med högsta omdöme) kan man få en chans att komma in på t.ex läkarprogrammet; dock brukar det vara många fler sökande med högsta omdöme än platserna på utbildningen i BF-urvalet (alltså för de som söker med omdöme från folkhögskolorna); men om du även får högt resultat på HP och samtidigt också försöker höja dina gymnasiala betyg genom prövningar - så kanske du har en rimlig chans att komma in.

    AU
    Det kan öppnas "alternativt urval" - t.ex brukar det finnas på Karolinska institutet. PIL kallas det på KI. Till att kunna söka i AU, ställs det flera olika villkor... man måste vara BEHÖRIG. Sen måste man också ha resultat från högskoleprovet och man måste också söka tidigt, tidigare än den vanliga ansökn.perioden... Varje lärosäte bestämmer själva om de ska öppna för AU och det kan ändras från en termin till nästa.

    Det brukar vara lite lättare att komma in till start på vårterminen
    Pga färre söker så brukar det vara lättare att komma in om högskoleutb. börjar på vårterminen; det kan alltså bli så att du med samma meritvärde ej kommer in till HT20 men utan att höja ditt meritvärde kommer in till VT21. Men försök givetvis höja meritvärdet, och gör HP ännu en gång - på hösten 2020.

    • : Hej Anna! Tack för svaret. Om jag gör prövningar under hösten 2020 kommer jag då att ingå i urvalsgruppen bii? Kommer då min ansökan bli bedömt med både bi och bii? Har jag i fall av förbättring med prövningar någon större möjlighet att komma in?
    • Mikael : Om du redan innan du höjer ditt meritvärde är behörig, då prövas du med det lägre meritvärde i BI och samtidigt prövas du i BII med det högre meritvärde som du får genom komplettering.