Julia
    Hej SYV!
    Jag har sedan länge varit väldigt intresserad av matte, och har nu börjat bli intresserad utav att ta en kandidatexamen inom matematik. Just nu går jag i 9an, och ska alltså söka gymnasium om bara någon månad. Jag kommer såklart välja NANA (alt. med spets inom matematik), och har redan nu i 9an fått betyg i Ma1c.
    Till min fråga, skulle jag kunna läsa klart alla obligatoriska matte-kurser i 1an+2an för att kunna börja universitetet vid sidan av skolan under 3an?
    För att komma in på programmet för att få en kandidatexamen måste man ha läst minst Ma4. På de flesta skolor läser man Ma1+2 i 1an, Ma3+halva 4 och sedan resten av Ma4 + Ma5 om man lagt till det i 3an. Fast nu har jag ju redan betyg i 1c.
    Skulle man kunna skjuta upp allt så och läsa Ma2+3 i 1an, och Ma4+5 i 2an för att sedan i 3an studera 60hp på universitetet?
    (Jag vet att jag bara kan vänta ett år, fast jag vill bara göra en kanditat inom matematik för att lära mig om matematik, inte för att söka jobb med den som merit, jag vill bara vara mer utbildad. Jag vill även studera andra naturvetenskapliga ämnen på universitetet och vill kunna lägga ner tid på det sen, efter jag rest och allt annat man vill göra efter studenten).

    Och ifall det i teorin skulle gå att plugga vid sidan av, så har alla program att jag måste ha minst grundläggande behörighet, alltså mins 2250 poäng. Efter 2an skulle jag dock kunna ha läst max ca 1700 poäng (inkl. Ma5). Alltså skulle jag egentligen inte ha grundläggande behörighet. Fast skulle jag, om jag läst alla möjliga mattekurser samt t.ex. skrivit HP och fått tillräckligt högt, kunna gå de programm jag vill redan i 3an?

    Mvh Julia
    • : På Polhem, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/polhemskolan - är det i alla fall inga problem att gå direkt på Ma2c när man börjar på NA eller TE och elever kan dessutom välja två olika kurser i matematik specialisering som kan tenteras på Lunds Tekniska Högskola, Linjär algebra och Endimensionell analys. Vill man läsa ännu mer matematik, bör man ta en titt på spetsutbildning i Matemstik. Där kan man läsa ytterligare ett par kurser i matematik och samverkan med högskolan är stor redan inledningsvis. Man kan dessutom läsa ännu mer på högskolan i år3. Hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Så roligt att du är intresserad av matte och är så duktig, att du redan på grundskolan läser gymnasiematte!

    Universitetskurser i matte kan man läsa på Spetsutbildningen i matematik, inte på de vanliga Naturvet.utbildningar på gymnasiet. På de "vanliga" naturvet.utbildningar som t.ex NA, natur - kan man läsa matematik 4, 5 och flera olika kurser i matte speisialisering - men alla de är gymnasiala kurser.
    ***
    Anledning till varför man inte på gymnasiet (som regel, med Undantag av Spetsutbildningar) kan läsa högskole/universitetskurser för att - för att komma in på högskoleutbildning i Sverige krävs det alltid "grundläggande behörighet"; du ska alltså först få ut Examensbevis från gymnasiet, dvs med godkända resultat genomföra alla 3 år på gymnasiets nationellt program. I annat fall är man icke-behörig; och blir utsorterad och får svar OBEHÖRIG från Antagning.se.

    Det är Antagning.se som hanterar ansökningar till högskola/universitet. De hanterar hundratusentals ansökningar och har ingen möjlighet att gå in i detaljer... utan först kollar dem om personen har Grundläggande behörighet, dvs Examensbevis /i ditt fall/ och när du läser på gymnasiet, har du ännu inte fått examensbevis - så får du automatiskt svar OBEHÖRIG. Och din ansökan till högskola hanteras ej vidare.

    På Spetsutbildnignen i matte på gymnasienivå har det skapats en "speciallösning" för just de elever som går på spetsutbildningen. Därför är det så att om du vill redan på gymnasiet kunna börja läsa högskolekurser, då är det Spets i matte du ska söka till.
    Bästa hälsningar

    ANNA

    Spets i matte finns idag, enligt våra uppgifter

    i Lund: Polhemsskolan

    i Luleå: Luelå gymnasieskola

    i Karlskrona: Ehrensvärdska gymnasiet

    i Göteborg: Hvitfeldtska gymnasiet

    i Danderyd: Danderyds gymnasium

    och i Strängnäs: Europaskolan Strängnäs >>

    • : Hej Anna!
    • : Jag kollar både Danderyds gymnasium (Matte-spets), Europaskolan (science-spets) och Polhemsskolan (matte-spets), och kommer med störst sannolikhet börja på någon av dessa nästa år. Fast i 3an vill jag inte läsa några universitetskurser, då det blir svårare åren efter att komma upp i en studietakt på 100%, så skulle jag i teorin kunna läsa 100% universitet fast jag går gymnasiet? Alla föreläsningar på universitetet är ju inte obligatoriska.
    • Julia : under gymnasiet måste du ju också klara andra ämnen, som t.ex svenska, engelska, samhällskunskap, religion... mm. Jag tror därför inte man kan läsa 100% universitet i åk3. När ska du då läsa t.ex svenska 3 som är en obligatorisk kurs och andra obligatoriska gymnasiala kurser för att få Grundläggande behörighet till högskola/universitet?
    • Julia : Om du kan, besök Sparbanken Skåne Arena idag, 12 okt. kl.14-18 - Polhemsskolan i Lund ska vara där bland utställare; så kan du prata med dem direkt. :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, mitt förslag är att du går på Öppet hus/Infotillfällen på de skolorna som du är intresserad av. Bra om även dina föräldrar/vårdnadshavare följer med. Öppet hus på Europaskolan i Strängnäs blir t.ex 11 nov. kl.11-15 - och eftersom du har långt att åka till den skolan, så kanske det är smartast att åka redan kvällen innan och övernatta på hotell i Strängnäs t.ex. Det kan också vara smart att ställa sig i bostadskön redan nu; anmälan till bostadskön i Strängnäs är inte bindande, så det är ingen fara om du sedan inte behöver bostad i Strängnäs. Men be din vårdnadshavare ringa 076-722 25 31 till Lotta, som är Inackorderingsansvarig på Europaskolan i Strängnäs >> och skriva in dig i bostadskö redan nu. Vid öppet-hus tillfället brukar många skriva in sig i bostadskö, men du kan göra det redan innan, så kommer du före dem i kön. :)

    ang. de andra gymnasieskolorna som du skriver om att du är intresserad av
    Polhem i Lund >> ligger betydligt närmare dig, tror jag, och det är möjligt att du kan pendla till den och behöver med det inte skaffa dig ngt. ny bostad på skolorten; Om du kan besöka IDAG, tors den 12 okt. - så ska även Polhemsskolan i Lund vara där med sin monter-presentation...

    och vad gäller Danderyd i Stockholm>> - så kan du, om du har möjlighet, åka träffa dem på Dante-mässan den 18 nov.

    • Tid:

    Plats: Täby Racketcenter. För mer info se dantemassan.se

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV