Rebin
    Jag går just nu SAM-SAM i ettan, i universitet vill jag plugga något ekonomi relaterat och kommer därmed behöva lägga till en extra mattekurs. Jag läste inte vidare på mitt språk från grundskolan, jag bytte istället till Tyska 1. Jag kommer alltså inte få merit för mitt lästa språk eller för min extra valda matte kurs då den ändå är obligatorisk i mitt högskoleval. Min fråga är, borde jag då byta till Ekonomi programmet och få min matte kurs inbakad så jag har plats att välja fler än bara en meritgivande kurs? Skulle ett byte hjälpa mig i mitt läge? Kan jag ens byta nu när det gått nästan en hel termin?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Rebin!
    Meritpoängen är ej obligatoriska - det är "bra att ha" men man kan klara sig utan dem också.
    Om du blir BEHÖRIG till den högskoleutbildningen som du vill söka till - kan du göra Högskoleprovet och komma in i HP-urvalsgruppen.
    Du skriver om att "ha plats" med ännu en mattekurs - och det borde du kunna få även utan att byta program - inom Individuellt val, t.ex. - där du måste läsa 200 poäng och det är vilka kurser som helst som finns på din skola. Det är inte alls sällan att man på Sam-programmet läser Matematik 4.

    Dock kan detta inte garanteras för att om schemat inte går ihop eller lärarkapacitet inte räcker - så kan det inte ordnas.
    Vill man Garanterat läsa Matte 4, då är det Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap eller Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap, som man bör gå. Där är Matt 4 en OBLIGATORISK kurs och därför kommer man att Garanterat få läsa den.

    Om du är säker på att det är Ekonomi du vill läsa efter gymnasiet, då är det kanske inte så dumt att försöka byta. Dock har det gått så lång tid in på läsåret nu, att det troligtvis inte går att byta utan du måste söka om till åk1 och gå om - i fall du kommer in på Ekonomiprogrammet.
    På EK kan man oftast få testa på UF-företagande (köra eget företag i ett år) och läsa några "ekonomiska" kurser som ej är obligatoriska för att sen läsa ekonomi på högskola, men som ger bra grund och måste vara kul att läsa för den, som är intresserad av just Ekonomi.

    Du kan göra så här:
    fråga rektor på Ekonomiprogrammet på alla de skolorna där du kan tänka dig att läsa - om det finns plats på EK och om de i så fall kan ta in dig nu;
    troligtvis får du svar att det är för sent (men du kan fråga i alla fall, tycker jag). Sedan lägger du in en ansökan till åk1 till nästa höst till Ekonomiprogrammet på flera olika skolor men samtidigt fortsätter du läsa nu, som vanligt.
    Sedan ser du om du fick plats på Ekonomiprogrammet (tidigast till midsommar får du svar) - som förra året, det minns du kanske hur det var då?
    Då kan du i samråd med dina föräldrar/vårdnadshavare bestämma om du stannar där du är nu eller om du tackar Ja till plats i åk1 på Ekonomiprogrammet.

    Du kan ej vara säker på att komma in till nästa år. Det blir konkurrens om utbildningsplatser (precis som det var förra året och året innan...). Du förlorar inget på att lägga in en ansökan.
    Du förlorar inget på att ställa frågan till rektorerna på EK på flera skolor heller - du kan maila till alla de skolorna och fråga så här
    1. har ni ledig plats på Ekonomiprogrammet i åk1?
    2. om ni har ledig plats, kan jag byta från SA till EK nu på en gång?
    Som sagt, bedömer jag chansen som liten. Om du får byta, får du kämpa för att läsa ikapp i alla de kurser som resten av klassen har läst sedan 3 månader... Du förstår säkert att det inte kan bli lätt att göra och du kommer definitivt få lägre betyg i de kurserna än du skulle kunnat få om du läste dem från början.

    Hör av dig om du undrar någonting mer!
    Hälsningar
    Mikael SYV