Ramo

    Hej, Jag läser nu byggingenjör programmet och jag undrar om jag kan läsa till arkitektur och ta några kurser för att komplettera arkitektur programmet efter jag har tagit byggingenjör examen? Eller måste man läsa hela arkitektur programmet?

    • Mikael : Vi har nyss fått ännu ett svar från Chalmers. Du kan läsa det i "mitt svar" nedan.
    • Anna : Vi har idag fått svar från Infocenter vid Umeå Universitet. Läs deras svar i "mitt svar" nedan.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ramo!
    Arkitektur på eftergymnasial nivå kan man läsa även inom yrkeshögskola, se exempel på utbildningar:
    utbildning/campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter
    campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    Men din fråga kanske gäller möjlighet att få ut arkitektexamen som fås genom studier på högskolenivå. Arkitektexamen är Yrkesexamen som, enligt vad jag vet, får endast genom studier på arkitketprogrammet (5-årig högskoleutbildning). Ibland öppnas möjlighet att söka till senare del av programmet. Annars kan man söka till programmet på vanligt sätt men ansöka senare (när man blir antagen) om Tillgodoräknande av tidigare utbildning (om man sedan innan har läst samma kurser som ingår i arkitektprogrammet).
    Mina tips till dig är att du jämför vilka kurser som ingår i din nuvarande utbildning och vilka som ges inom Arkitektprogrammet och att du kontaktar studievägledare på de institutioner där arkitektutbildningar ges, se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=arkitekt

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    vi fick idag svar från Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg, var god läs nedan:
     " I Sverige är "arkitekt" i sig inte en skyddad yrkestitel. I princip vem som helst kan kalla sig arkitekt, utan att ha någon utbildning över huvudet taget. I många andra länder finns ett starkare skydd som påminner om t.ex. läkarlegitimation i Sverige.

    Istället finns i Sverige möjlighet att ansöka om den skyddade titeln "arkitekt SAR" som utfärdas av Sveriges arkitekter. Den titeln kan bara den som har en femårig arkitektutbildning, eller motsvarande, tilldelas. Detta kan man läsa mer om t.ex. på Sveriges arkitekters hemsida.

    Arkitekturprogrammet på Chalmers är ett femårigt utbildningsprogram som leder till yrkesexamen. Den som avslutar hela det femåriga programmet kan ta ut yrkesexamen: Arkitektexamen. Utbildningen är organiserad i en treårig kandidat-del plus en tvåårig master-del. Efter avslutad kandidatdel kan studenterna ta ut en kandidatexamen (Teknologie kandidatexamen i Arkitektur), och efter avslutad masterdel även masterexamen (Teknologie masterexamen i Arkitektur).

    Kandidatexamen och masterexamen är så kallade generella examina - dvs inte yrkesexamina.

    Av de som läser våra masterprogram i arkitektur är ungefär två tredjedelar studenter som läser något av de två femåriga programmen Arkitektur eller Arkitektur och teknik på Chalmers, och en tredjedel studenter som har läst sin kandidatutbildning på någon annan högskola i Sverige eller utomlands.

    Den som läser ett av de femåriga arkitektprogrammen på Chalmers (Arkitektur eller Arkitektur och teknik) kan få den femåriga yrkesexamen, Arkitektexamen 300 hp, men den som bara läser ett av masterprogrammen i arkitektur på Chalmers har i normalfallet inte möjlighet att ta Arkitektexamen från Chalmers utan får en Teknologie masterexamen (Master of Science) 120 hp i arkitektur."
    ******************
    Utifrån svaret, ovan, och det jag sedan innan känner till, så tror jag tyvärr inte så mycket på möjlighet att genom några kurser komplettera från byggingenjör till arkitekt. Men du får gärna ta kontakt med studievägledare på arkitektutbildningar, som förhoppningsvis känner till någonting som vi, allmänna studie- och yrkesvägledare, inte känner till. Lycka till!
    ______________
    Vi fick också svar från KTH, Kungliga Tekniska högskola:

        Kurserna inom arkitektutbildningen på KTH är inte öppna för studenter utanför programmet. Man måste därmed ha en antagning till arkitektutbildningen för att kunna ta del av innehållet. Nyantagna studenter har möjligheten att ansöka om tillgodoräknande av tidigare studier och för en byggnadsingenjör kan vissa enstaka kurser vara aktuella för tillgodoräknande. Utbildningarna skiljer sig dock åt då arkitektutbildningen inte är en ingenjörsutbildning utan en konstnärlig utbildning med fokus på design och gestaltning.

    Hej igen!

    Vi har fått svar från Infocenter vid Umeå Universitet som lyder:

    För att vara behörig till det här masterprogrammet (mening: masterprogrammet i arkitektur) måste man ha en kandidatexamen om minst 180 hp i huvudområdet arkitektur samt arbetsprover/portfolio. En byggingenjörsutbildning har inte arkitektur som huvudområde utan har byggteknik som huvudområde.

    Med vänliga hälsningar / Best regards
    Infocenter
    Umeå Universitet

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    nyss fick vi ännu ett svar från tekniska högskolan i Göteborg, Chalmers. Var god läs deras svar, nedan:

    Det kan bli svårt då grundutbildningarna skiljer sig avsevärt. De som läser ett av de femåriga arkitektprogrammen på Chalmers (Arkitektur eller Arkitektur och teknik) kan få den femåriga yrkesexamen, Arkitektexamen 300 hp, men den som bara läser ett av masterprogrammen i arkitektur på Chalmers har i normalfallet inte möjlighet att ta Arkitektexamen från Chalmers utan får en Teknologie masterexamen (Master of Science) 120 hp i arkitektur.

    Kan inte svara på hur det ser ut på andra lärosäten utan studenten får läsa mer på Sveriges arkitekter.

    Vänligen | Sincerely