Olyvia
    Hej, det är så här att jag ska flytta. Jag ska även byta gymnasie till en annan stad. JUst nu går jag i ettan och ska början tvåan nästa år. JAg har redan fått mina betyg och även i betyg i idrott. PÅ de flesta gymnasieskolor har man idrott i ett och ett halv år. Vi hade nämligen bara ett år. Vad händer med mina betyg och behöver jag gå om ettan för att jag byter gymnasieskola till en annan stad. JAg ska dock inte byta program.
    • Anna : Till vilken stad flyttar du? Vilket program gick du i år 1? Vilken inriktning på programmet vill du gå - inriktningar på de flesta program läser man från år2.
    • : Tack för ditt svar. Jag går på samhällsvetenskapslinjen utan inrikting, vi väljer inrikting i ettan. Men jag har valt att gå på samhäll inriktning samhäll. Väljer man även inriktning till tvåan i Stockholm (den staden jag ska flytta till)
    • Julia : PÅ samhällsvet.programmet läser man inriktning från år2. Det gäller alla städer.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olyvia;

    du kan önska gå på en viss gymnasieskola - och ta kontakt med den skolan själv; men det är inte säkert att skolan du vill gå på har plats (ledig plats) i år2 till hösten.
    När eleverna flyttar under sina gymnasiestudier, brukar kommunen (dit eleven har flyttat) hitta plats på "någon skola" - om den utbildningen finns på en Kommunal gymnasieskola, kan till och med kommunen "tvinga in en extra elev", även om det inte finns någon plats. Det blir ett problem, dock, om den utbildningen du går ej finns på någon kommunal gymnasieskola. Därför frågade jag i min kommentar - till vilken stad du flyttar och vilken utbildning (program och inriktning) du vill gå?

    Ang. Idrott och hälsa 1
    det är väldigt olika - när man läser den kursen; finns till och med exempel på att eleverna läser den under år 3 (det är lärarbrist och skolorna löser det så gott de kan).

    Vänligen
    ANNA

    Det skulle vara bra om du under Val- eller Omvalsperioden sökte till år1 på just den skolan som du är mest intresserad av. I Göteborgs regionen är det fortfarande till och med 3 juni möjligt att söka... men i andra regioner är det för sent.
    Om du söker till år 1, konkurrerar du med dina grundskolebetyg och om du kommer in, blir du Antagen. Och då kan du visa upp godkända betyg från år1, så blir du "uppflyttad" i så fall till år 2. Och det där med vilka kurser som "fattas dig" - brukar man kunna lösa. Bland annat kan man lösa det genom att rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program och då kan vissa kurser bytas ut och ditt examensbevis kommer vara lite annorlunda mot de flesta examensbevis (men det finns inget negativ i det) - du blir lika behörig till eftergymnasiala utbildningar som "vem som helst".  :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    SA/samhällsvetenskap - erbjuds i Stockholm på över 40 gymnasieskolor; se en lista på gymnasieguiden.se/gymnasium?query men var det finns plats i år2 vet vi inte. Är det någon av de skolorna som du speciellt är intresserad av - var god kontakta skolan direkt.