bella
    Hejsan,
    Jag vet inte om jag ska byta linje eller inte? Jag har tänkt igenom detta val under nästintill hela sommaren och fortfarande inte kommit fram till ett beslut. Jag vet att det är ett beslut som jag själv måste fatta men det är så oerhört svårt. Jag har för övrigt jätte svårt att ta egna beslut så detta förvånar mig inte. Jag går i natur programmet just nu( ska börja 2:an) men vet inte om jag vill byta till sam-beteende?. Natur är en bra linje att gå på om man som jag inte är 100% säker på vad man vill bli senare i livet. Men fysiken är så oerhört svår tycker jag!! Jag kommer förmodligen bara klara av E där (om ens det) och det har jag fått på de 2 matte kurser vi har haft hitills, och jag vill inte bara ha ett E i de kurserna. Jag har verkligen kämpat med matten men jag klarar inte högre än ett E, jag vet inte vad jag gör för fel??För övrigt har jag väldigt bra betyg i de andra kurserna såsom svenska, spanska mm, Det känns som att matten och fysiken sänker på mitt självförtroende då jag bara får E där. Eftersom matten och fysiken är en stor del av natur linjen så syns det mer i betygen. I grundskolan fick man ett samlat betyg i bara ett matte ämne och då syndes det inte lika mycket som det gör nu när man läser flera matte kurser.

    Jag är orolig att jag inte kommer kunna komma in i det program som jag vill i högskolan med tanke på att jag bara klarar av E i matte och fysik kurserna (kemi har vi inte börjat med än, så där vet jag inte vilket betyg jag får).

    När jag läser i kursplanen om vilka kurser man läser i sam-beteende så känns det som jag på något sätt, men att hålla på och byta känns alldeles för stort för mig. Från att gå natur till att börja sam-beteende, hur låter det? Just nu är jag intresserad av att läsa psykologi och jag bara ÄLSKAR att få läsa mer om hur människor beter sig i olika situationer, detta gör att man förstår sig själv lite bättre.

    Men det är som sagt ett stort steg att ta, och jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Det väger allstå mellan att stanna kvar i natur eller att byta till sam-beteende. Jag kommer förmodligen få läsa ikapp väldigt många kurser på egen hand och det känns också alldeles för tungt, därför är det kanske bättre att jag stannar kvar i natur? Annars så måste jag börja om ettan och då kommer jag få väldigt många håltimmar och det vill jag inte heller ha, jag vill kunna ha ett normalt schema med tanke på att jag vill kämpa och jag vil få så bra betyg som möjligt.

    Jag uppskattar all hjälp, snälla hjälp mig.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jaaaa, jag tycker fortfarande du svarar på din egen fråga - det verkar ganska självklart att det program som skulle passa dig bäst utifrån dels din prestation och dels dina intressen är Sam. Det är inte det som är problemet - problemet är det praktiska beslutet att faktiskt byta och din egen värdering av programmen där du nedvärderar Sam och tänker att det är viktigare ATT man går Natur - inte hur det går. Fundera på det. Jag ser realistiska två vägar;

    1. Byta program - krävs inläsning av kurser, kanske kan du dela upp dessa kurser mellan år 2 och 3.
    2. Stanna kvar - gilla läget, få E och vara nöjd med det.

    Ibland kan man dessvärre inte få allt att gå ihop - man måste prioritera det man tycker är viktigast. Hoppas du kan göra det. Lycka till! /Lena, Syv