abir
    Hej! Kan man byta skola om man går i 2 eller 3 i gymnasiet? Vill forfande gå i samma linje.
    Om man är godkänd i idrott och hälsa 1 i sin nuvarande skola,måste man då också få läsa om kursen i tvåan om man byter skolan? eller slipper jag idrotten?

    Kan man bli sjuksköterska om man går samhällsvetenskapliga linjen inriktning sam?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du ställer några olika frågor.
    En av frågorna är: om man kan bli Sjuksköterska efter Samhällsvet.programmet, inriktning Samhälle.
    Svar på den frågan är: det kommer att saknas en kurs Naturkunskap 2.
    För att bli behörig till Sjuksköterskeutbildning måste man läsa till Naturkunskap 2 inom Individ.val eller efter gymnasiet - t.ex. på KomVux eller genom självstudier med efterföljande Särskild prövning.
    Läs information om Sjuksköterskeprogrammet på http://www.hogskoleguiden.se/Sjukskoeterskeprogrammet_20464.htm

    En annan fråga som du ställer är: om man kan byta skola i å k 2 eller 3 på gymnasiet. Om jag förstod dig rätt, så vill du läsa SAMMA PROGRAM men på en annan skola. Svar på den frågan är: kanske. Det beror på om det finns lediga platser på den skolan dit du vill byta. Kontakta rektor på det programmet och den skolan som du vill byta till för att få reda om de har eller kommer att ha lediga platser och om så är fallet, berättar rektorn för dig exakt hur du går tillväga för att byta skola.

    Ang. din sista fråga: om du kommer att behöva läsa om kurser som du redan har betyg i - så är det lite komplicerat. Jag undrar om du vet att gymnasieelever enbart har rätt till Studiehjälp från CSN /1050 kr. i månaden/ om de läser PÅ HELTID. Läser man mindre antal poäng än heltid, har man inte rätt att få Studiehjälp /som ofta i folkmun kallas "studiebidrag"/. Så; å ena sidan, känns det kanske ganska onödigt att läsa om kurserna & skolorna försöker ofta erbjuda ANDRA kurser där eleven inte sedan innan har godkända betyg för att fylla upp till heltid. Å andra sidan, så kan det va svårt att få ihop schemat utan krockar och även andra praktiska svårigheter kan komma "emellan" /som klassstorlek, begränsat kursutbud mm./ Fördelen med att läsa om samma kurs kan vara att man får ofta HÖGRE betyg i kursen då man redan kan en hel del sedan innan.

    Lycka till & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV