linda
    Hej! Går i en IV-LINJE där jag försöker förbereda mig och plugga hemma tills nästa år då jag börjar IV igen, detta år kommer jag ej få betyg utan bara plugga så att jag får bra betyg nästa år. Min fråga är, kan jag byta skola och komma på en annan IV linje?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    har jag förstått din fråga rätt: du går på IM, Introduktionsprogrammen (Individuellt alternativ) och vill byta skola.
    Då är då så här: just inom Individuellt alternativ så görs antagning oftast via kurator och jag råder dig därför gå prata med kurator på din skola.
    Du kan också ta kontakt med rektor på IM, Individuellt alternativ - på den skolan dit du vill komma in. Rektor kan då svara på frågan vem du behöver kontakta för att kunna bli antagen på en ny skola. Plats måste finnas på den "nya skolan". Om plats finns, kommer rektor hjälpa dig att byta, om det är möjligt.
    Här kan det spela roll i vilken kommun du är folkbokförd. Det är i första hand i den egna "hemkommunen" dvs där man är folkbokförd som man får gå på Individuellt alternativ.

    Rent praktiskt så får du välja:
    1. gå prata med kurator på din skola och be om hjälp - förklara vart du vill byta och varför;
    2. ta kontakt med Rektor på IM, Individuellt alternativ på den skolan, som du är intresserad av att byta till.

    Och glöm inte prata med dina vårdnadshavare: du är inte myndig och får inte fatta beslut om att byta skola helt på egen hand.

    Med vänlig hälsning & lycka till!
    Mikael SYV
    • : Tack för ditt svar! :) Nu kommer en fråga som kanske inte är så relevant i just detta, min studievägledare är sjuk så jag får ta det här! Om jag pluggar matte A 10 timmar per dag i en månad (eller mer, kanske 3 månader) är det möjligt att få ett A i det? Samma gäller andra ämnen, t.ex SO, NO och sådant. Om jag pluggar utan pauser, varje dag, med en privatlärare inom några ämnen, är det möjligt för mig att gå ut med toppbetyg? Vill väldigt gärna komma in på psykolog linjen, och plugg är ju det ända som är lyckans väg!
    • Anna : Jag kommer att svara på din fråga nu. *L*
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    en fråga om vilket/vilka betyg du kan uppnå, är det ingen Studie- & yrkesvägledare som kan svara på.
    Antal timmar som man pluggar är inte alltid avgörande för vilka betyg man får.
    Det är vilka KUNSKAPER du har som läraren bedömer och sätter betyg på.
    Det finns ingen rättvisa i det: att vissa har det lätt för sig och får A och B betyg trots att de knappt öppnar läroböckerna och andra sliter ont för att få E-betyg i samma kurser.
    Vi är olika begåvade och har helt olika förutsättningar. Så är det. På gott och ont.
    Jag kan inte ändra på det. Din Studie- & yrkesvägledare på skolan, som nu tyvärr är sjuk, kan inte heller ändra på det.
    Att plugga 10 timmar om dagen utan raster är inte bra. Du riskerar att förstöra din hälsa och ingen blir glad av det.
    Hur mycket är rimligt att plugga för just dig, kan inte jag heller svara på. Dina ämneslärare, kurator och sjuksköterska på din skola kan mycket bättre svara på den frågan.
    Man bör ha raster när man pluggar. Då lär man sig bättre. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    där det bland annat finns budskap om att det är bra att plugga mycket men ännu bättre att plugga SMART. *L* :-)

    Det du kan och, enligt min mening, bör göra är att ha hög närvaro på lektionerna, följa lärarnas rekommendationer och göra ditt bästa inom rimliga gränser, utan att överanstränga dig. Att förlora sin hälsa i strävan efter högre betyg är nästan det värsta man kan göra när man pluggar. Vad skall man med höga betyg till - i fall man inte kan studera vidare eller jobba på grund av att man har bränt ut sig och är sjukskriven på heltid i flera år?

    Sedan är det jättebra att fundera över "plan B" - i fall du inte kommer in psykologutbildningen, vad kan du tänka dig att jobba med i så fall?

    Jag råder dig att titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/
    och ha som mål att välja minst tre andra yrken, förutom psykolog då... som du tittar lite extra på.

    Önskar dig stort lycka till med dina studier och med dina framtida planer. :-) *L* Återkom gärna längre fram och berätta hur det går.
    ANNA SYV

    • : Så det är omöjligt att få högsta betyg även om man pluggar stenhårt? Jag är normaöbegåvad och lär mig saker ganska snabbt när jag kan fokusera :-)
    • Mikael : Gör ditt bästa när du pluggar men överansträng dig inte. Du får de betyg som du förtjänar, det är lärarens uppgift att göra bedömning och sätta betyg. Vad vi på Fragasyv.se säger att antal timmar man pluggar ligger inte i direkt proportion till studieresultat i form av betyg & att SYV på din skola eller hos oss inte har möjlighet att lova dig vilka betyg du får utifrån antal timmar du pluggar. Mvh Mikael SYV