Alex
    Hej är 18 år och gick nyligen ut gymnasiet med ig i idrott 2, kemi 1, och fysik 2. Saken är den att jag tror att jag med enkelhet skulle kunna fixa betygen i idrott samt kemi men inte i fysik. Jag undrar nu om jag skulle kunna byta ut fysik 2 mot något annat ämne istället.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!

    Om jag förstår dig rätt, så har du fått Studiebevis och vill läsa upp till Examensbevis på komvux. Det bästa för dig är att boka tid med SYV på komvux i din kommun och göra upp en Planering av Examensbevis. För examensbevis från komvux räcker det 2400 poäng. Du kan då "slippa" läsa fysik 2 och ta examen som inte inkluderar den kursen (och ingen annan kurs i stället för den kursen heller). Idrott 2 ska du inte kunna läsa på komvux för att idrottskurserna undervisas inte på komvux. Här är det endast Prövning som du skulle kunna göra - eller så kan du läsa någon annan kurs på komvux i stället för idrott 2. Kemi 1 kan du läsa på komvux men du kan också läsa någon annan kurs i stället för kemi 1.

    Du vinner på att fixa ditt examensbevis innan höstterminens slut för att det från 1 jan 2017 inte längre blir möjigt att ta med betyget i kursen idrott och hälsa 1 - in i examensbevis från komvux. Tar du inte ut Examensbevis från komvux innan 1 jan2017, blir du sedan tvungen att läsa någon kurs i stället för idrott och hälsa 1 - och det innebär fem veckors studier på heltid. Om du har bra betyg i idrott1, är det synd att missa det.

    Vänligen

    Julia syv