Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta Obehöriga. Däremot kan Yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och anta även obehöriga.
    Om den utbildning du vill komma in på ges på universitetet, i Sverige, då måste du bli behörig; och det gäller både grundläggande och särskild behörighet. Lägst betyget E krävs för att kursen ska bli "godkänd".
    Du frågar också om man kan göra omprov på komvux, och det är en svår fråga att ge svar på... Betygssättningen är lärarens kompetens; jag som är SYV, sätter inte några betyg och har inte lärt mig hur betygssättningen bör gå till, eftersom det inte ingår inom mitt kunskapsområde. Men genom den erfarenhet jag har, så kan jag säga att det kan vara ganska så olika vad gäller omproven, beroende på vilken kommun du är folkbokförd i, exakt vilken kurs du läser och även på vilken lärare du har. Sedan är det också viktigt att veta om du nästan uppnår godkänt betyg på det stora provet som ligger i slutet av kursen (t.ex fattas en poäng till godkänt resultat) eller om du ligger långt ifrån godkänd nivå. I det första fallet kan jag tänka mig att läraren kan låta dig göra ett omprov, men i det andra fallet tror jag inte det blir aktuellt.
    Gör ditt bästa och vi hoppas du får godkänt betyg och kanske t o m högre än E!

    Studie- och yrkesvägledare