Sofie

    Hej!

    Min situation ser just nu ut såhär:
    - Gravid i vecka 23
    - Jobbar timvikarie på hemtjänst
    - Super sugen på att plugga så snart som möjligt. Kanske distans under mammaledigheten?(helst utan att behöva ta ett lån för studierna).
    - Har ett IB (International Baccalaureate) certifikat på 24p

    Nu frågorna:
    1.Har ni kostnadsfria distanskurser att rekommendera?
    2. Vilket/vilka bidrag kan jag ansöka om för att studera distans och vara mammaledig samtidigt?
    3. Vilka utbildningar passar för distansjobb? Är intresserad av allt som rör att kunna jobba hemifrån.
    4. Finns det yrkesutbildningar som är möjliga att plugga när man har bebis? (kanske dum fråga)

    1000 tack!
    (vill även tillägga att ni kanske bör fixa html på sidan så man kan redigera sitt svar utan att formatet förstörs. mitt inlägg ser jättekonstigt ut, ber om ursäkt).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    Tack för att du påpekade följande: "fixa html på sidan så man kan redigera sitt svar utan att formatet förstörs. mitt inlägg ser jättekonstigt ut"... jag har nu förmedlat din synpunkt till den ansvarige. Vi hoppas det går att förbättra! men... det viktigaste är att man förstår innehåll i frågan/frågorna; att det är flera mellanrum mellan raderna, tycker inte jag, är så viktigt... :)

    Nu, till svar på dina frågor:

    Du frågar

    1.Har ni kostnadsfria distanskurser att rekommendera?
    Mitt svar: det finns hundratusentals olika distanskurser och utbildningar, både i Sverige och utomlands ... utan att veta inom vilket område du vill utbilda dig, är omöjligt att ge svar eller rekommendera några kurser. Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se och på de hemsidorna där utbildningar presenteras: högskoleutbildningar i Sverige www.studera.nu
    Yrkeshögskoleutb. - www.yhguiden.se
    Folkhögskoleutb. - www.folkhogskola.nu
    KKU -
    www.konstkulturutbildning.se

    2. Vilket/vilka bidrag kan jag ansöka om för att studera distans och vara mammaledig samtidigt?
    Mitt svar: att du studerar på Distans eller bundet/på skolan, spelar för rätt till bidrag ingen roll. Om du kommer ta "föräldrapenning" från Försäkringskassan, då tror inte jag du samtidigt kan få ännu ngn annan ersättning, förutom då ev. bostadsbidrag, barnbidrag eller försörjningsstöd från Soc.tjänsten... Hör med Försäkringskassan. Jag tänker så här: om du får pengarna för att på heltid ta hand om ditt barn, då är det din heltidssysselsättning och din "lön" för det är Föräldrapennning. På fritiden får du givetvis bedriva självstudierna, men om du t.ex läser på heltid, även om det är på distans, då tror jag du ska behöva välja att få Studiemedel eller Föräldrapenning. Bidragsdel i Studiemedel (vid heltidsstudier) för dig blir lite över 3500 kr i månaden.

    3. Vilka utbildningar passar för distansjobb? Är intresserad av allt som rör att kunna jobba hemifrån.
    Mitt svar: svår fråga. Mycket beror på vad arbetsgivaren tycker. T.ex utredare på FK kan jobba hemifrån men får göra det endast en dag i veckan, och 4 dagar i veckan måste de åka till kontoret... fast egentligen kan de sköta hela jobbet på distans. Men deras arbetsgivare tycker de ska åka till kontoret... Sedan finns det jobb som ej kan skötas på distans, som t.ex bussförare eller undersköterska. Men väldigt många (och allt fler) jobb kan i princip skötas på distans, men ofta insisterar arbetsgivare ändå att de anställda åker till kontoret - i alla fall flera dagar i veckan.

    4. Finns det yrkesutbildningar som är möjliga att plugga när man har bebis?
    Mitt svar:
    Jag har en fråga - vad tänker du på när du skriver "yrkesutbildningar" är det Praktiska yrken som t.ex Smed, Hovslagare, Bagare eller Elektriker, då är svar att vissa Delar av utbildningar skulle kunna läsas på distans, men det är många Praktiska delar, som måste läsas på skolan eller på en arbetsplats, dessutom ingår det obligatorisk praktik.
    Eller menar du "vilken utbildning som helst som leder till ett yrke"? I så fall vill jag fråga - till just Vilket yrke. Det finns uppskattningsvis mellan 8.000 och 9.000 yrken - ca 2.000 av de finns presenterade på www.framtid.se - kika gärna på många olika yrken och försök bestämma dig vilket yrke du vill studera mot.
    Ang. läsa med en bebis: så beror det väldigt mycket på hur bebisen och du mår och hur mycket hjälp du får från din familj och vänner. Om bebisen är mycket lugn och sover mycket och ej är sjuk och att du samtidigt också mår bra och får mycket hjälp från vänner och familjen, då kanske du har 20 timmar i veckan att lägga på studier (vilket motsvarar halvtidsstudier); heltidsstudier motsvarar 40 tim/vecka.
    När man inte vet hur mycket tid och ork man kommer att ha, kanske är självstudier att rekommendera i första hand; inom matte finns det t.ex www.matteboken.se
    inom andra ämnen kan man låna böcker på biblioteken eller söka info på Internet.

    Tillägg/fundering/kommentar:
    det verkar som att du har en uppfattning om att i fall man jobbar "på distans", att man jobbar hemifrån, men det är inte alltid så det funkar - kika ex. på framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden där det kort berättas om "yrke Distansare": man kan "tvingas" jobba från ett kontorshotell t.ex.
    Att man "jobbar på distans" betyder att man inte alltid sitter på just samma kontor där chefen sitter... ungefär så... men man kan behöva åka till diverse ställen och rätt så ofta, ändå. T.ex kanske ditt kontor finns i Stockholm och du bor, säg, i Malmö men du måste kanske göra flera kundbesök i veckan och även åka till huvudkontoret varannan vecka... vilket inte alls är ovanligt på dagens arbetsmarknaden i Sverige.

    Hänvisningar/Lästips:
    Bloggar/se-in-i-framtiden
    framtid.se/autodidakt
    Framtid.se/reportage/studera-pa-distans

    Studie- och yrkesvägledare