Elin

    Hej det verkar va väldigt svårt att komma in på djursjukskötarprogrammet i Uppsala men på Slu.se säger dom att en hel utbildning utomlands kan översättas så man får licens i Sverige. Jag vet att alla utländska "djursjukskötar utbildningar" inte går att översättas till djursjukskötare här i Sverige(vissa har mindre kompetens än den som krävs i Sverige) och att jordbruksverket inte kan veta i förväg vilka skolor som ger rätt typ av utbildning för att få licens. Så man får chansa lite. Dock ska Norges skolor översättas ganska lika plus att som svensk får man gratis utbildning i Norge, om jag förstått rätt. Min fråga är därför om ni kan skriva alla Norska skolor som lär ut djursjukskötarprogrammet(Veterinary nurse)?? Och om det är lika svårt att komma in där??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin, tyvärr måste vi svara att vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att t.ex "lista upp alla utbildningar i ett annat land" - för vi har ingen expert på utbildningar utomlands; vi får söka info på nätet - precis som du själv kan göra. Du kan börja med https://www.studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/aka-pa-egen-hand-kraver-fler-forberedelser/#;0 - se om du där kan se några länkar som leder vidare.
    Tänk också på "undervisningsspråk": kan du så pass bra norska? eller är din plan att läsa med undervisningsspråk Engelska?
    Jag kan skicka ännu några länkar till hemsidorna som på olika sätt "belyser" problematiken: bo och studera utomlands, men du måste söka info på egen hand - eller så finns det företag som tar betalt för att få fram info åt dig, men vi kan inte rekommendera ngt sådant företag (för att vi i så fall måste ta ansvar för att du får rätt info från dem, men det kan vi inte göra... tyvärr).
    Förutom att Komma in på en utbildning utomlands, så får du tänka på följande: Boende & Studieekonomi.

    • : Jag tänkte ta utbildningen på engelska. och ja jag hade hellre valt en gratis utbildning i Sverige men djursjukskötare är extremt svårt att komma in på i Sverige, finns bara en skola. Men är det sant att svenskar studerar gratis i Norge?
    • Julia :

      I Norge - precis som i de allra flesta länder - lär finnas privata utbildningar som man betalar för "ur egen ficka"; så generellt kan man inte säga att "man studerar gratis - i Norge" - även norska medborgare lär betala för vissa utbildningar ... du bör nog undersöka det lite närmare. Tyvärr har vi inte ngn expert på studier utomlands; vill inte vilseleda dig, därför vill inte ge svar på frågan som vi här på Fråga SYV inte behärskar... Tips: ställ din fråga på norden.org/sv/fraga-info-norden - en sida om Nordiskt samarbete.

      Fler tips - kika på yrkeshögskoleutbildningar: yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/klovvardare och biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare

    • : Försöker ju undersöka det närmare men finns ju ingen sida som ger bra svar. tack
    • Julia :

      Tips: ställ din fråga på norden.org/sv/fraga-info-norden - en sida om Nordiskt samarbete.

    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du ställer en viktigt fråga: hur får de svenskar som vill läsa utomlands info om studiemöjligheter?
    En "bra fråga" utan ngt bra svar som vi i dagens läge (febr 2020) kan ge, tyvärr.
    Tidigare hade svenska lärosätenas gemensam hemsida www.studera.nu mycket mer info än den som de visar nu; det fanns "60 vanligaste länder" där svenskar brukar läsa - men många länkar hörande till varje land, alltså på Studera.nu LÄSA Utomlands - sidan... men nu har de kortat ner info till mycket allmän info om "studier utomlands" och där ges det "tips": ta på egen hand så mycket som möjligt - fram info... :( men hur? Ett tips som studera.nu/studera-utomlands ger är att kontakta ambassaden i "respektive land"; testa därför kontakta norsk ambassad och fråga om de har ngn utbildningsansvarig sakkunnig på ambassaden eller om de kan hänvisa dig någonstans. Se också info på norway.no/no/sweden/for-nordmenn/studere

    Vår erfarenhet är att det är "varje man för sig" - man söker genom personliga kontakter, googlar eller så kanske ngn SYV eller ngn bekant (av ngn anledning) vet lite mer om studier i just det landet där du vill läsa... Du som vill läsa utomlands måste vara envis och leta och fråga överallt + hoppas på tur också.
    Eller så söker du upp ngt företag som mot betalning tar fram info för dig och hoppas på att du får rätt info från dem. :( En rätt så tråkigt situation...
    Om ngn har tips på var svenskar som vill läsa utomlands kan få konkret (praktisk) hjälp med relevant och pålitlig info - så är ni jättevälkomna att tipsa oss om det!

    '**********
    Råd till dig, som du nog redan känner till:
    Gör högskoleprovet så många gg du orkar! Du kan även med lägre betyg komma in i HP-urvalet (men du måste under alla omständigheter vara Behörig).
    Kika på andra - "liknande" utbildningar, t.ex om du kan tänka dig bli Djurfysioterapeut: så utbildar du dig först till "människo"-fysioterapeut... och vidareutbildning sen till djurfysioterspeut.

    Se gärna info på framtid.se/yrke/djurhalsopersonal - kanske hittar du ngt annat yrke inom djursjukvård som du vill satsa på?

    Vänligen
    Julia SYV