SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'musiklärare' (16 st.)

    • Parman

      Förskollärare till musiklärare för F-3?

      Hej. Jag har två frågor om ifall det finns en kort väg till att bli behörig musiklärare för de yngre barnen alltså F-3. Jag är nämligen snart färdigutbildad förskollärare med behörighet att arbeta i förskoleklass och jag har bestämt mig att det är förskoleklassen jag vill arbeta på efter min...

      Julia: : Hej Parman, du ställer en svår (för oss att besvara) fråga. Du söker "undantagslösning", kort väg till att bli behörig musiklärare (för yngre barnen) och... Läs hela svaret
    • Sandra

      Förskollärare till musiklärare?

      Hej! Jag är utbildad förskollärare sen 3 år tillbaka som har ett stort intresse för musik. Jag har på senaste tiden tänkt att jag skulle vilja jobba med ungdomar istället, som musiklärare i gymnasiet och i grundskola. Programmet jag är...

      Anna: : Hej Sandra,om du söker och kommer in på programmet som du vill läsa - kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar från de utb.ansvariga om du kan hoppa... Läs hela svaret
    • Olle

      Hur utbildar man sig till musiklärare?

      Hej, jag undrar hur man utbildar sig till musiklärare. Är det något speciellt universitet man ska börja på? Och hur länge tar det att utbilda sig till musiklärare?

      Anna: : Hej! kika gärna på framtid.se/yrke/musiklarare där bl.a berättas om hur man i Sverige blir "behörig Musiklärare"; det fins det - se info på sidan, länk ovan, om tre olika... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Musiklärare efter musikutbildning?

      Om man studerar en musikproduktions-linje på högskola så man får en kandidatexamen, hur går man tillväga för att kunna utbilda sig vidare för att bli musiklärare? Utbildningen jag har funderat på:...

      Julia: : Hej, tänker du i första hand på Musiklärare eller Kulturskolepedagog (på kulturskolorna är Musik det vanligaste ämnet).I de flesta yrkespresentationer på www.framtid.se finns även uppgift om vilken utbildning som krävs.mvh Julia syv
    • Stefan

      Vad gäller för utökad behörighet musiklärare?

      Hej, Börjar KPU till sommaren, inriktning ämneslärare åk 7-9 i samhällskunskap. Har en fråga gällande utökad behörighet för att få undervisa i musik i åk 4-6. Jag läser på skolverkets hemsida att man rätt att undervisa även i årskurs 4-6 om man har behörighet för åk 7-9. Dvs i de ämnen man...

      Anna: : Hej Stefan, det är skolverkets avdelning för legitimationer som bestämmer ... kika också gärna på Utb.info på yrke/musiklarare
    • Claudia

      Vilket fördjupningsval är mest passande?

      Om jag planerar att ta ämneslärarexamen, främst i musik, med inriktning gymnasiet, när jag tagit studenten, vilken av de nedanstående fördjupningsvalen är mest givande och passande för att bli musiklärare på gymnasienivå? Eller är de alla lika passande? (Keep in mind: kommer utöka mina kurser i...

      Liselotte: : Hej Claudia,jag tycker att "mitten-alternativet", dvs Musiker/ArtistKurser som ingår:● Ensemble 2● Instrument eller sång 1 specialisering 1● Instrument eller sång 2● Körsång 2 passar... Läs hela svaret
    • Karin

      Kompletteringar - gå från musiklärare till förskollärare?

      Hej, jag har nyligen tagit examen och fått lärarlegitimation som musiklärare. Jag är ettämneslärare och har behörighet att undervisa i musik i grundskola, gymnasiet, folkhögskola och kulturskola. Jag har dock blivit mer och mer intresserad av att istället arbeta med yngre barn och funderar på...

      SYV-besökare: : Hej Karin, om du söker och kommer in på förskollärarprogrammet, ansöker du sedan om tillgodoräknande (av tidigare utbildning) - och det är först då som... Läs hela svaret
    • Sergie

      Hur Blir Jag en Behörig Musiklärare ?

      Hej mitt fråga är hur blir man en musiklärare av grundskola. jag skulle vilja ha en detaljerad step by step hjälp. från avslutning av skola tills man blir behörig musik lärare.

      Liselotte: : Hej Sergie! I yrkespresentationen Musiklärare>> beskriver vi några olika vägar man kan gå för att bli behörig musiklärare. Lärarutbildningen /i första hand för... Läs hela svaret
    • Sergi

      Kan Man Jobba som Musiklärare efter Gymnasiet ?

      Hej jag har kollat up många olika jobb och etc.. Men fortfarande tycker jag att jag skulle vilja blir Musiklärare Så jag tänkte så har : Efter Grundskola jag går till gymnasiet > Estetiska Programmet > Inriktning Musik Men efter det är jag då redo för att för exempel jobba som musik...

      Anna: : Hej Sergi, om hur antagningsprovet är utformat på KungIiga MusikhögskoIan, Iäs på skoIans egen hemsida>> och frågor om utbiIdning på den skoIan, inkIusive... Läs hela svaret
    • Emma

      Frågor om estet med inriktningen musik?

      Jag vet att man kan bli musiklärare men vad mer kan man bli? Hur mycket musik i veckan har man? Mina syskon säger att man inte ska gå estet musik för det ger inget, alltså att man inte kan bli något efter det stämmer det?

      Mikael: : Hej, estetiska programmet är högskoleförberedande. Du får grundläggande behörighet till högskolestudier men ofta krävs det särskild behörighet också som är olika beroende på vilken utbildning du vill söka. Om du inte... Läs hela svaret
    • Lill

      Behövs matte 2b för förskollärare, musiklärare eller grundskolelärare?

      Hej! Jag går ES-programmet och då läser man ju inte matte 2b automatiskt. Därför undrar jag behöver man matte 2b för att plugga vidare som förskollärare, musiklärare eller grundskolelärare. Sen även en till fråga kan man plugga vidare på bageriutbildning trots att man inte har gått RL? Jag...

      Lena: : Hejsan, om du vill plugga till musik eller förskolelärare så behövs inte just Ma2-kursen. Ska du dock läsa grundlärarprogrammet så beror behörigheten på lite på vilka ämnen du väljer... Läs hela svaret
    • Micaela

      estet- musik eller någon annan linje ?

      Hej! jag har funderat på att kanske gå linjen estet-musik, men igentligen så vill jag inte jobba med musik , jag vill alltså inte bli musiklärare eller något sådant, utan jag väljer denna linje isf för att jag håller på med väldigt, väldigt mycket musik på fritiden och för att jag vill utvecklas...

      Per-Anders: : Hej! Det var många frågor. Ska försöka svara på alla. 1: Du blir behörig till polishögskolan på Eststiska programmet. 2. Det behövs inte A på alla kurser för att komma in på polishögskolan. När man sökt kallas man till... Läs hela svaret
    • Micaela

      borde jag välja ett estetisktprogram ?

      Hej jag tänkte fråga om lite information inom linjen estet. Jag är en tjej som är 15 år. På min fritid så håller jag på med musik väldigt mycket, har spelat fiol i snart 7 år, köpte en gitarr för cirka ett år sedan, och har tagit lektioner via internet. Och för några veckor sedan köpte jag ett...

      Lena: : Hejsan, Estetiska programmet är fiffigt på det sättet att den ger en bred behörighet till mycket inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan. Den ger till o med lite extra historia. Det gör att du blir behörig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga