Hej Nimco,
    för att få ut ditt examensbevis, behöver du vända dig till Studievägledningen på Komvux (kommunal vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd. Om vad som gäller för gymnasieexamen på komvux kan man bland annat läsa på alingsas.se/utbildning-barnomsorg/campus-alingsas/gymnasial-vuxenutbildning/examen-betyg-och-poang/gymnasieexamen-pa-komvux.

    Om du uppfyller kraven för examensbevis, kan du förhoppningsvis få ut ditt bevis snabbt.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Allmänna regler kring Examensbevis från komvux
    man måste ha 2400 betygsatta poäng, av dem max 150 poäng kan vara betygsatta med F /men inte i vilka kurser som helst/, ex. Gymnasiearbete måste man ha godkänt betyg i; i matematik 1, engelska 5 och svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) 1 måste man också tvunget ha godkända betyg i.
    Sedan finns det 2 Olika typer av Examensbevis - för YRKESEXAMEN och för Högskoleförberedande examen. Vill du med ditt examensbevis kunna komma in på högskoleutbildning, bör du även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6.
    Sedan måste innehåll i examensbeviset "påminna" så mycket som möjligt innehåll i ett av gymnasieprogram på gymnasieskolan.

    Tema för Gymnasiearbete måste stämma överens med det "gymnasieprogrammet" som ditt examensbevis är från. Beroende på vad det är för gymnasieprogram - är det olika antal "fria poäng", dvs vilka som helst kurser, utan majoritet av kurser får ej vara "vilka som helst" utan måste vara kurser från listan på kurser som Får läsas på ett visst gymnasieprogram.

    EFTERSOM DET FINNS 18 st. Nationella gymnasieprogram, är det inte rimligt att redovisa vad som gäller för examensbevis från varje program - de är för många. Det är mycket bättre om du diskuterar just DIN UNIKA SITUATION med personal på Komvux i din kommun - för att det är där du kommer att kunna få ut ditt examensbevis.

    Sedan är det också så att i fall du vill komma in på en viss högskoleutbildning, så kräver den högskoleutbildningen troligtvis vissa godkända betyg för Särskild behörighet. Det är väldigt olika kurser som krävs för särskild behörighet till Olika högskoleutbildningar, jämför: till juristprogrammet krävs Historia 1b och Samhällskunskap 1b;
    till läkarprogrammet krävs godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.

    Det är smart att inkludera kurser som man behöver för Särskild behörighet in i examensbeviset; men man kan också ha de kurser utanför examensbeviset... men i så fall läser man kanske många extrapoäng "i onödan".

    Hej igen, fick idag svar från Campus Alingsås, var god läs nedan:

    Hej,
    eleven behöver själv begära ut sitt examensbevis.
    Den görs genom att eleven tar kontakt med oss vägledare.

    Vi erbjuder samtliga elever individuell studieplanering med syfte att eleven själv ska känna att hen äger sin studiesituation.

    Med vänlig hälsning
    Studie- och yrkesvägledare

    Campus Alingsås
    Utbildningens Hus
    Östra Ringgatan 16
    441 81 Alingsås
    Tel: 0322-61 67 53/61 62 89
    E-post: [email protected]

    Webb: http://www.alingsas.se/campus

    • : en till fråga, jag undrar om ämnena jag har läst måste vara bunden till någon gymnasie program eller räcker det med att jag har dem grundläggande ämnen (obligatoriska ämnen) + 1700 poäng på andra gymansie ämnen.
    • : undrar om jag ska gå om 2 hela år och läsa om för att få gymnasie examen från komvux? eller
    • Anna : Det är Komvux i din "hemkommun" som du behöver vända dig till. Det finns ett stort antal regler kring gymnasieexamen. Vissa av de behöver TOLKAS och tolkningsföreträde är det Rektor på komvux som har. Om jag ska "rabbla upp" alla de olika regler kring gymnasieexamen - blir det ett långt svar. Sedan om rektor på din komvux gör en annan tolkning av reglerna, än t.ex jag gör, så är det rektors tolkning som gäller - efter som det är Rektor på komvux i din kommun som ansvarar för att utfärda examensbevis för dig. Jag ska nu utöka mitt svar och berätta om de mest allmänna och grundläggande reglerna kring gymnasieexamen, men Egentligen behöver du vända dig till Komvux i din kommun.